שרפת שומנים לרזות בדיאטה נכונה

שרפת שומנים
האם כדי לשרוף יותר שומן לא כדאי פשוט לרזות?

לא, משום שהרזיה בלבד לעולם לא תעניק לכם את המראה החטוב. גוף חטוב מתקבל בזכות שלושה דברים: גנטיקה טובה, אחוזי שומן נמוכים ומסת שריר גבוהה. על הדבר הראשון אין שליטה, על השניים האחרונים - כן.
שריפת שומנים מוגברת תוביל לאחוזי שומן נמוכים בגוף, ואימוני כוח ישיגו לכם עלייה במסת השריר. עם שני אלו הדרך לגוף חטוב קצרה.
ומה אם לא תעבדו על שריפת שומן והעלאת מסת שריר אלא פשוט תאכלו פחות? אם תעשו זאת, אין ספק שתפחיתו ממשקלכם, אבל לא רק שלא תשרפו שומן, אלא תקבלו גם מראה רופס. זאת מפני שהגוף, שיחפש מקורות אנרגיה במקום האוכל שנחסך ממנו, יפנה לשרירים ויתחיל לפרק אותם. מי שישלם את המחיר הוא האגו שלכם: אמנם תהיו רזים, אבל כשתביטו במראה סביר שתיכנסו לדיכאון.
אפשר להאיץ את חילוף החומרים כדי לשרוף שומן?
ידוע שחילוף חומרים מהיר ויעיל מסייע בהרזיה, אבל האם הוא יכול לסייע ספציפית לשריפה יעילה יותר של שומן? בהחלט.
את חילוף החומרים אפשר לזרז. כל מה שצריך הוא לעשות פעילות גופנית. פעילות כזאת תזרז את קצב החילוף גם במהלכה, אך חשוב לא פחות, גם במשך זמן רב אחרי שתסתיים. קצת אחרי שתתחילו להזיע, תגבר שריפת השומן שלכם, וככל שיהיה האימון האירובי ממושך ועצים יותר, כך תשרפו שומן רב יותר גם אחריו, כשהגוף ינסה להתאושש.
בזמן ההתאוששות, כשהגוף ימצא שעליו לשרוף קלוריות רבות כדי להשתקם, תילקחנה אלו באופן כמעט בלעדי מהשומנים. לכן אל תמהרו לזנוח כל פעילות או חוג אירובי השורף לכם, נניח, 400 קלוריות. זכרו: 400 קלוריות אמנם תשרפו בזמן הפעילות, אבל אחרי שזו תסתיים, יואץ מאוד חילוף החומרים שלכם, ואתם תמשיכו לשרוף קלוריות בעיקר משומן לפחות עוד שעתיים עד עשר שעות אחר כך.

מה שורף יותר: פעילות אירובית או אנאירובית?
בלי שום ספק פעילות אירובית, ורצוי בעצימות דופק גבוהה (80%-75% מהדופק המרבי). המשוואה כאן פשוטה: ככל שהאימון האירובי יהיה עצים יותר, כך תשרפו יותר קלוריות. ככל שתשרפו יותר קלוריות בעת ההזעה, תשרפו גם יותר ביממה שלאחר מכן. מאחר שכבר אמרנו ששומנים הם ספק האנרגיה העיקרי של הגוף בזמן מנוחה, הרי שלא תהיה לו ברירה אלא לשרוף אותם.

עם זאת פרדוקס: אם אתם מתאמנים קבוע, בוודאי שמעתם את הטענה (הנכונה) שכדי לשרוף שומן ביעילות, רצוי לעבוד בדופק מאמץ נמוך (70%-60%). אם כך מדוע לא לרוץ במתינות על ההליכון או תהיה מתונה, הגוף יתאושש לדווש ברוגע על האופניים? מפני שאם תעשו זאת באמת תשרפו יותר שומן בזמן הפעילות, אך מכיוון שזו בסיומה בתוך זמן קצר. ומאחר שכבר סיכמנו ששריפת השומנים הניכרת היא זו המתרחשת בזמן המנוחה, תבינו שפעילות כושר רגועה אולי תשרוף שומן במהלכה אבל לא אחר כך.
ופעילות אנאירובית לא עוזרת לשריפה? 
עוזרת. אמנם היא יעילה למטרה זו פחות מפעילות אירובית, אבל גם לה יש חשיבות. פעילות אנאירובית (המתבטאת בעיקר באימוני כוח ובהרמת משקולות) לא תשרוף לכם שומנים בזמן שאתם מפמפמים משקל במכון, אבל היא תבנה לכם מסת שריר. היתרון יהיה כפול: ראשית, עבודת משקולות תמנע את רבה. כדי להזין אותם, יאיץ הגוף את חילוף החומרים, ישרוף יותר קלוריות בזמן המנוחה ו-נו, אתם כבר יודעים מאיזה אותו מראה מדולדל שהזכרנו קודם. שנית, בזכותה תפתחו שרירים, ושרירים מפותחים שורפים אנרגיה מאגר נשרפות הקלוריות האלו.

איזו פעילות אירובית שורפת יותר שומן? 
כמעט כל פעילות אירובית יעילה לשריפת שומן אם עושים אותה נכון - לאורך זמן (לפחות 30 דקות) ובעצימות גבוהה (דופק 80%-75%). מכיוון שכך אתם יכולים לבחור אם תשקיעו באימון ריצה, ספינינג או אופניים, אבל הדבר החשוב ביותר הוא שתקפידו על אורך האימון ויעילותו.

עם זאת ישנן כמה פעילויות אירוביות ששורפות שומן במידה פחותה. שחייה, למשל, יכולה להיות די בעייתית. כדי להשיג שריפה מוגברת בבריכה נדרשת מיומנות גבוהה ביותר, החסרה אצל מרבית המתאמנים. גם באימון טניס או במשחק כדורסל קיימת בעיה הנובעת מקטיעת רצף המשחק לעתים קרובות.

בכל מקרה, לא משנה מהי הפעילות שתבחרו בה, הביאו בחשבון שהיא חייבת להיות מותאמת לרמת המיומנות והכושר שלכם ולמשקל גופכם. פעילות לא מתאימה עלולה לגרום לכאבים, לפגיעה בהנאה ולנטישה מהירה.

ומה עדיף, לרוץ או ללכת?. ככל שתעבדו בעצימות גבוהה יותר ולאורך זמן רב יותר, כך תשרפו יותר קלוריות בפעילות ויותר קלוריות-שומן במנוחה.
אז נכון, הריצה נחשבת לספורט קשה יותר, אבל אם אתם לא מסוגלים לרוץ יותר מעשר דקות, עדיף שתעברו להליכה. בחמישה קילומטרים של הליכה שורפים אותה כמות שומן כמו בחמישה קילומטרים של ריצה, רק בזמן ארוך יותר. וכן - אתם בהחלט יכולים לבנות גם אימון הבנוי מהליכה ומריצה לסירוגין. כך תוכלו לקיים אימון ארוך יחסית ולהרגיל את גופכם לעצימות גבוהה בהדרגה.

בשביל חיטוב שרירים מה עדיף הרבה חזרות או מעט חזרות?
כדי להגיע לחיטוב של השריר לא צרך לבצע מספר חזרות רב זה מיותר 20-30
10-15 חזרות ישפיעו טוב יותר על החיטוב .בעיקר נשים פוחדות להרים משקלים כבדים כי הן פוחדות להיתנפח זו טעות לאישה קשה וכמעט בלתי אפשרי לנפח את שרירה בגלל חוסר בהורמונים שונים לכן כדי לחטב את גופם גם נשים צריכות להרים משקלים כבדים כדי לראות תןצאות

מקור:articlesמאיה מנור מדריכת כושר ומאמנת אישית גו אקטיב ויצמן תל אביב
http://www.targetraining.co.il/

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

איזו מברשת שיניים ומשחת שיניים מומלצת לסובלים מדלקת חניכיים כרונית