לפטין הורמון ההרזיה, קובי עזרא

לפטין (מיוונית leptos, "דק" או "קל" או "קטן") הוא הורמון המיוצר בעיקר ע"י תאי שומן ותפקידו העיקרי עשוי לווסת את מאזן האנרגיה לטווח ארוך. אחד האותות העיקריים למצב האנרגיה, רמות הלפטין משפיעות על התיאבון, השובע והתנהגויות מוטיבציה המכוונות לשמירה על מאגרי אנרגיה (למשל, האכלה, התנהגויות חיפוש מזון).

לפטין (leptin) הינו הורמון פפטיד (חלבון המכיל 167 חומצות אמינו) מווסת את צריכת המזון, מסת הגוף ותפקוד הרבייה וממלא תפקיד בצמיחת העובר, תגובות חיסוניות פרו-דלקתיות, אנגיוגנזה וליפוליזה. 

לפטין הוא תוצר של הגן השמנה (ob) ובעקבות סינתזה והפרשה מתאי שומן ברקמת שומן לבנה, נקשר לקולטן המשותף שלו, הקולטן ללפטין (LEP-R) ומפעיל אותו. הפצת LEP-R מקלה על ההשפעות הפליוטרופיות של לפטין, וממלאת תפקיד מכריע בוויסות מסת הגוף באמצעות מנגנון משוב שלילי בין רקמת השומן להיפותלמוס. 

עמידות ללפטין מאופיינת בשובע מופחת, צריכת יתר של חומרים מזינים והגדלת מסת הגוף הכוללת. דבר שלעתים קרובות מוביל להשמנה, אשר מפחיתה את היעילות של שימוש בלפטין אקסוגני כסוכן טיפולי. 

לפיכך, שילוב של טיפולי לפטין עם חומרי רגישות לפטין עשוי לעזור להתגבר על עמידות כזו וכתוצאה מכך, השמנת יתר. {1}

חוסר איזון בין צריכת קלוריות והוצאה אנרגטית מייצר השמנת יתר. זו הייתה בעיה מרכזית בחברות של העולם המתפתח והמפותח. בהשמנה כמות מוגזמת של שומן מצטברת בתאי רקמת השומן וכן באיברים חיוניים אחרים כמו כבד, שרירים ולבלב. 

האדיפוציטים מכילים גנים ob ומבטאים לפטין, חלבון 16 kDa. בתקשורת הנוכחית, סקרנו את הבסיס המולקולרי של האטיופתופיזיולוגיה של לפטין בהשמנת יתר. דגש מיוחד ניתן לשימוש בלפטין כיעד תרופתי לטיפול בהשמנת יתר, תפקידה של התזונה באפנון הפרשת הלפטין והפחתת השמנת יתר ברמות מופחתות של לפטין בדם כתוצאה מפעילות גופנית. {2}

מכיוון שלפטין מפחית את צריכת המזון ומשקל הגוף, הדו-קיום של רמות לפטין מוגברות עם השמנת יתר מתפרש באופן נרחב כעדות ל'התנגדות ללפטין'. אכן, השמנת יתר מקדמת מספר תהליכים תאיים המחלישים את איתות לפטין (המכונה 'תנגודת תאית ללפטין') ומעצימה את מידת העלייה במשקל הנגרמת ע"י גורמים גנטיים וסביבתיים. 

עם זאת, המונח 'תנגודת לפטין' חובק מגוון של תופעות הנבדלות במנגנונים הבסיסיים ובהשלכות פתופיזיולוגיות. יתרה מכך, השראת תנגודת ללפטין תאית ע"י השמנת יתר מסבכת את המאמצים להבחין בין המנגנונים התורמים לעלייה במשקל מאלה הנובעים ממנה. אנו מציעים מסגרת לגישה לנושאים אלו ואפיקים חשובים לחקירה עתידית. {3}


השפעות נוירואנדוקריניות של לפטין בשליטה על צריכת המזון והוצאת האנרגיה, הוכחה קשירה של הורמון זה במעי, כבד, כליות, עור, קיבה, לב, טחול, ריאות וכו'. לפיכך לפטין משפיע על תפקוד האם, העובר והשלייה, נראה שהוא פועל כגורם אנדוקריני ופאראקריני לוויסות הרבייה וההתבגרות, מונע שקיעת שומנים חוץ רחמית, משנה את הרגישות לאינסולין בשריר או בכבד ומקשר בין המערכת החיסונית והאנדוקרינית. הגן LEP מקודד ללפטין. הוא נמצא בבני אדם על כרומוזום 7 אלפא 31.3 והוא מורכב משלושה אקסונים המופרדים ע"י שני אינטרונים. בבני אדם, דווח על מוטציה בגן LEP בשני ילדים עם אותו ייחוס משותף. מחקרים אחרים דיווחו על פולימורפיזם באקסון 1 הבלתי-מתורגם של הפרומוטור של הגן LEP (A19G), פולימורפיזם C(-188)A באזור הפרומוטור של הגן LEP (17) ומוטציה בקודון V110M. לפטין קשור להשמנה והפרעות מטבוליות שלו. עם זאת, תוארו ספינות יחסים חדשות; מחלות מעי דלקתיות, סרטן, היווצרות עצם, אסטמה וכן הלאה. לסיכום, למרות ההתקדמות הגדולה בידע על הפיזיולוגיה של הלפטין, נותרו תחומי חקירה רבים. מחקר עתידי צפוי לגלות מולקולות חדשות במסלול הלפטין, לטיפול בהשמנת יתר ובמחלות הנלוות לה. {4}


מקורות

1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34084149/

2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33355539/

3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20846876/

4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19182739/

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

איזו מברשת שיניים ומשחת שיניים מומלצת לסובלים מדלקת חניכיים כרונית