טריגליצרידים בינונית שרשרת - קובי עזרא

טריגליצרידים בינונית שרשרת (Medium chain triglycerides או בקיצור: MCTs) המצויים  בשמן קוקוס, שמן MCT ועוד, מכילים ממספר הפחמנים בזנבותיהם (8, 10 ו-12) וכך מקבלים את שמותיהם.


אז אתם שטח שואלים את עצמכם מה בדיוק ההבדל בין MCTs C8, C10 ו-C12?

טריגליצרידים עם שרשרת בינונית (MCT) הם רכיבי תזונה רבי עוצמה. MCTs הם סוג מיוחד של שומן שהגוף שלך הופך לאנרגיה מהר מאוד. אתה יכול להשיג MCTs משמן קוקוס, או שאתה יכול לקנות אותם בצורה מטוהרת, כשמן MCT. ישנם שלושה סוגים עיקריים של MCT - C8, C10 ו-C12 - וכל אחד מציע יתרונות ייחודיים, מאובדן שומן ועד לתפקוד חיסוני מוגברת.


מולקולות שומן נראות כמו חוליות או זנבות ארוכים ודקים. במקרה של מולקולות שומן, הזנבות עשויים מפחמן. C8, C10 ו-C12 MCTs מקבלים את שמותיהם ממספר הפחמנים בזנבותיהם (8, 10 ו-12).


ההבדל באורך הזנב נותן לכל MCT יתרונות מיוחדים. אז נשאלת השאלה איזה מהם הכי מתאים לך? הדבר תלוי במטרות שלך. 


באופן כללי מאוד ניתן לקטלג ולומר ש:

C8: מאיץ האנרגיה, C10: התופעה האנטי-פטרייתית, C12: הכוח האנטי-מיקרוביאלי... 


C8: מאיץ האנרגיה

חומצת השומן C8 (נקראת גם חומצה קפרילית) היא מצויה בקוקוס, שמן דקלים, חמאה וחלב של יונקים. היא חומצת השומן הקצרה ביותר מבין ה-MCTs, מה שמקל על גופנו לנצל אותה לדלק. 

אנרגיה מהירה ויציבה. כאשר אתה צורך C8, הוא הופך כמעט מיד לקטונים, שמהווים אלטרנטיבה רבת עוצמה למקור הדלק האופייני לגוף, גלוקוז. קטונים יעילים יותר מגלוקוז, יוצרים יותר אנרגיה תוך שימוש בפחות מהחמצן שאתה נושם פנימה. לא מפתיע ש-C8 מוביל לביצועים פיזיים טובים יותר. אתה יכול להרגיש את ה-C8 עובד - הוא מציע בהירות מחשבתית ואנרגיה יציבה כמה דקות לאחר שתייתו.

עוד יתרונות ל-C8:

נלחם בזיהום. C8 הוא אנטיבקטריאלי רב עוצמה. החוקרים הוסיפו C8 לחלב פרה. ה-C8 הרג כמעט את כל חיידקי הסטרפטוקוקוס, הסטפילוקוקוס וה-E. coli בחלב.

מפחית דלקת במעיים. הוספת C8 לתזונה עשויה לדכא את האינטרלוקין 8, חלבון הגורם לדלקת מעיים. המשמעות עשויה להיות עיכול חלק יותר ועשוי להפוך את C8 לשימושי במיוחד אם אתה מרפא מעי דולף או רגיש.

C10: התופעה האנטי-פטרייתית

C10 (נקראת גם חומצה קפרית) מגיעה משמן קוקוס, שמן גרעיני דקלים, חלב עיזים ושומנים מהחי כמו חלב. C10 העל מספר יתרונות מעניינים:

הורג שמרים ופטריות (לרבות קנדידה). C10 הוא חומר אנטי פטרייתי רב עוצמה. שמרים שעלולים לגרום לבעיות עיכול כאשר הם יוצאים משליטה במעיים.

חיזוק חסינות. כאשר אמהות מניקות הוסיפו מזונות עשירים ב-C10, הוכח כאנטי-מיקרוביאלי של ה-C10 הועבר לתינוקות היונקים, מה שהגביר את יכולתם להדוף זיהומים ווירוסים. 

C12: הכוח האנטי-מיקרוביאלי

C12 (נקראת גם חומצה לאורית) מהווה כ-48% מהשומן בשמן הקוקוס. אפשר למצוא אותו גם בשמן דקלים וחלב.

מתוך 3 סוגי MCTs, C12 הוא האנטיבקטריאלי החזק ביותר. הגוף שלך הופך את C12 למונולאורין, תרכובת חזקה שהורגת פתוגנים כמו חצבת, הרפס סימפלקס, סטף ו-E. coli.


C12 בעל יתרונות נופים

ירידה במשקל. אנשים שהחליפו חלק מהשומן בתזונה שלהם ב-C12 הם ירדו יותר במשקל ואכלו פחות קלוריות. החלפת מעט שומן בשמן MCT או שמן קוקוס יכולה לעזור לך לרדת במשקל בהדרגה.

נלחם באקנה. עקב תכונותיו האנטי-מיקרוביאליות החזקות, C12 היה יעיל יותר בטיפול באקנה מאשר הטיפול המוביל באקנה, בנזואיל פרוקסיד. אבל לפני שאתם מתחילים למרוח שמן קוקוס על הפנים, דעו שהוא סותם נקבוביות אצל אנשים מסוימים. אולי עדיף לך להשתמש בשמן MCT טהור לטיפוח העור במקום.

בישול בחום גבוה. ל-C12 נקודת עשן גבוהה. זו הסיבה ששמן קוקוס כל כך טוב לבישול בחום גבוה כמו הקפצה וטיגון.


למרות שיש חפיפה בכל הנוגע ליתרונות של C8, C10 ו-C12, לכל MCT יש יתרונות ייחודיים משלו. אפשרות טובה היא לבחור שמן MCT שמכיל את שלושתם. שמן קוקוס ושמן דקלים הם גם מקורות טובים ל-MCTs. 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

איזו מברשת שיניים ומשחת שיניים מומלצת לסובלים מדלקת חניכיים כרונית