רימונים פרי הרימון, קובי עזרא, Punica granatum

שלום כאן קובי עזרא מומחה לרפואה נטורופטית, היום אספר לכם על פרי הרימון ומהן השפעותיו על בריאותנו? על בריאות הלב וכלי הדם, המפרקים, המוח והזיכרון, והאם לרימונים ישנם חסרונות וקונטראינדיקציות עם תרופות? 

כמובן שאם יש לכם שאלות אתם יכולים לשאול אותי שאלות כאן בתגובות למטה, ואם אתם משוחרי הבריאות והכושר אז הירשמו לערוץ שלנו כדי להישאר מעודכנים. 

רימונים פרי הרימון, Punica granatum, קובי עזרא


אכילת הרימון בראש השנה היא מסורת עתיקה ביהדות. הרימון הוא אחד משבעת המינים, המסמל עבור רבים שפע ופריון. אך האם ידעתם שלאכילת רימונים ישנן סגולות בריאותיות רבות. 

לפרי רימון סגולות רפואיות כגון פעילות אנטי דלקתית ואנטיבקטריאלית. לשמן זרעי הרימון השפעה מעכבת על סרטן העור והשד. לשמן זרעי הרימון יש תרכובות פיטואסטרוגניות והפרי עשיר בתרכובות פנוליות בעלות פעילות נוגדת חמצון חזקה. חומצה אלגית היא אחד המרכיבים העיקריים של רימון עם מבנה פנולי ופעילות נוגדת חמצון.

רימון אחד מפירות המאכל הוותיקים ביותר הידועים כיום, נצרך כיום בכל רחבי העולם. פירותיו וזרעיו כמו גם תאים אנטומיים אחרים (למשל פרחים ועלים) עשירים בתרכובות ביו-אקטיביות רבות ולכן העניין המדעי בצמח זה גדל כל הזמן בשנים האחרונות. 

הוכח כי רימון ותמציותיו מציגות תכונות נוגדות חמצון, מיקרוביאלית ואנטי-מסרטן. מדגישים בעיקר את תפקידה המגן על כלי הדם המיוחסים לנוכחותם של טאנינים הידראולייזלים ellagitannins וחומצה אלגית, כמו גם תרכובות אחרות (למשל, אנתוציאנינים ופלבנואידים). 

מחקרים אלה במבחנה וב in vivo הראו כי חומרים המופקים מרימון מפחיתים מתח חמצוני והצטברות טסיות, מפחיתים את ספיגת השומנים ע"י מקרופאגים, משפיעים לטובה על תפקוד תאי האנדותל ומעורבים בוויסות לחץ הדם. 

מחקרים קליניים הראו שצריכה יומית של מיץ רימונים מפחיתה יתר לחץ דם ומצמצמת טרשת עורקים בבני אדם. בסך הכל, המחקרים הנסקרים מצביעים על היתרונות הפוטנציאליים של שימוש רחב יותר ברימון ובמרכיביו כתוספי תזונה או כתוספים בטיפול במחלות כלי דם, כגון: יתר לחץ דם, מחלות עורקים כליליים ומחלות עורקים היקפיים.

מיץ רימונים מכיל יותר מ-100 פיטוכימיקלים. פרי הרימון משמש אלפי שנים כתרופה ברפואה העממית. מיץ רימונים נחקר על יתרונותיו הבריאותיים כעשוי לעזור במניעת סרטן, תמיכה חיסונית, שיפור פוריות ועוד.


יתרונות הרימון

להלן מספר יתרונות פוטנציאליים של רימון ומיץ רימונים

נוגדי חמצון שבפרי הרימון

זרעי הרימון מקבלים את הגוון האדום שלהם מהפוליפנולים שהם כימיקלים בעלי פעילות נוגדת חמצון חזקה. אחרי הכל המאפיין הבולט ביותר של הרימון הוא פעילות נוגדת חמצון (אנטיאוקסידנטים) חזקה.

חומרים נוגדי חמצון רבי עוצמה הקרויים פוליפנולים, בעיקר טנינים ופלבונואידים לרבות אנטוציאנינים, המעניקים לגרגרי הרימון את צבעם האדום.

קבוצת פוליפנולים שברימון ובמיוחד ה-פוניקאלאגין הייחודי לרימון. למעשה הרכיב הנ"ל אחראי על למעלה מ-50% מההשפעה נוגדת החמצון שבמיץ הרימונים.


מיץ רימונים מכיל רמות גבוהות יותר של נוגדי חמצון בהשוואה לרוב מיצי הפירות האחרים. הוא גם מכיל פי שלושה יותר נוגדי חמצון מאשר יין אדום ותה ירוק. נוגדי החמצון שבמיץ הרימון יכולים לסייע בצמצום רמת רדיקלים חופשיים, בהגנה על תאים מפני נזק ובהפחתת מצבי דלקת.


רימון למניעת סרטן

חומרים המצויים באופן טבעי מפירות וירקות קיבלו תשומת לב רבה למניעה וטיפול בסרטן. חומרים טבעיים אלה בטוחים וחסכוניים בניגוד לסוכנים כימותרפיים יקרים, שעלולים לגרום לתופעות לוואי משמעותיות.

פרי הרימון שימש למניעה וטיפול בהמון מחלות ומחלות במשך מאות שנים בתרבויות עתיקות. הרימון מפגין פעילות נוגדת חמצון חזקה ומהווה מקור עשיר לאנתוציאנינים, ellagitannins וטאנינים הניתנים להידרוליזציה. 

מיץ רימונים עשוי לעזור לעצור את צמיחתם של תאי סרטן הערמונית. אך למרות  זאת מדובר במחקרים ראשונים.

אמנם לא נערכו מחקרים ארוכי טווח בבני אדם המוכיחים שמיץ רימונים מונע סרטן או מפחית את הסיכון, אך הוספתו לתזונה בהחלט לא יכול לפגוע. 

מחקרים הראו כי פרי הרימון כמו גם המיץ, התמצית והשמן שלו מפעילים תכונות אנטי דלקתיות, אנטי-ריבוי ואנטי-גידולים על ידי אפנון מסלולי איתות מרובים, המרמזים על השימוש בו כסוכן מבטיח כימותרפי/כימותרפי. סקירה זו מסכמת מחקרים פרה -קליניים וקליניים המדגישים את תפקיד הרימון במניעה וטיפול בסרטן עור, שד, ערמונית, ריאות ומעי הגס. 

מחקרים פרה -קליניים שהראו כי מיץ רימונים ומרכיביו מעכבים סרטן ערמונית הובילו לניסויים קליניים מרובים שקבעו אם מוצרי רימון יכולים להאט את צמיחת סרטן הערמונית. סקירה זו מסכמת את הנתונים הפרה -קליניים ודנה בתוצאות הניסויים הקליניים. (1)



רימונים עשויים להגן מפני מחלת האלצהיימר

האנטיאוקסידנטים במיץ וריכוזם הגבוה מאמינים כי הם עוצרים את התקדמות מחלת אלצהיימר ומגנים על הזיכרון. בחיות מעבדה, נמצא שהרימון כמעכב את התקדמות מחלת האלצהיימר. 


רימונים ומערכת העיכול:

מיץ רימונים עשוי להפחית דלקת במעיים ולשפר את העיכול. הדבר עשוי להועיל לאנשים הסובלים ממחלת קרוהן, קוליטיס כיבית ומחלות מעי דלקתיות אחרות.

יש לציין שרוב הרופאים ממליצים להימנע מצריכה מוגברת בשלב האקוטי של המחלה. 


רימון נוגד דלקת

מיץ רימונים הוא נוגד דלקת רב עוצמה בגלל הריכוז הגבוה של נוגדי חמצון. כך יכול לעזור להפחית מצבי דלקת בכל הגוף ולצמצם סטרס ונזק חמצוני.


רימון דלקת פרקים

פלבונולים שבמיץ רימונים עשויים לסייע בחסימת הדלקת התורמת לדלקת מפרקים ניוונית ונזק לסחוס. המיץ נחקר כעת בהשפעותיו האפשריות על אוסטאופורוזיס, דלקת מפרקים שגרונית וסוגים אחרים של דלקת פרקים.


רימון מחלות לב

מיץ רימונים נמצא בתור המיץ הבריא ביותר ללב. נראה שהוא מגן על הלב והעורקים. מחקרים קטנים הראו שהמיץ משפר את זרימת הדם ושומר על עורקים גמישים ומאט את יצירת הפלאק והצטברות הכולסטרול בעורקים. 

מיץ רימונים עשוי להגן מפני התקפי לב ואירועים מוחיים, זאת בעיקר עקב ויסות והפחתה בלחץ הדם, הפחתת חימצון ה-LDL-כולסטרול "כולסטרול מחומצן" (LDL מחומצן שוקע באופן מוגבר יותר בעורקים), צמצום הפעילות של הרדיקלים החופשיים. 

אך יש לציין כי רימון עשוי להגיב בצורה שלילית עם השימוש בתרופות ללחץ דם  גבוה ותרופות לכולסטרול גבוה, כמו הסטטינים.

לכן יש לדבר עם הרופא המטפל לפני שאתם צורכים מיץ או נוטלים תוסף של תמצית רימונים.


רימון ולחץ דם גבוה

שתיית מיץ רימונים מדי יום עשויה לסייע בהורדת לחץ הדם הסיסטולי. סקירה מקיפה של ניסויים מבוקרים אקראיים קבעה שמיץ הרימון יועיל לבריאות הלב.

למיץ רימונים יש תכונות נוגדות חמצון, נוגדות יתר לחץ דם ואנטי טרשת עורקים. (5)


רימון ומניעת זיהומים:

למיץ רימון ישנן השפעות על מערכת החיסון במניעת זיהומים נגיפיים וחיידקיים. 

יש לומר גם שמרבית נוגדי החמצון של הרימון מצואיים באזור הקליפה, ולכן עדיף לרוב אך לא תמיד לסחוט את מיץ הרימון, במקום לאכול רק את הגרגרים וזאת משום שבסחיטה משתחררים אותם רכיבים מהקליפה - בזמן סחיטתו כ-70% מנוגדי החמצון משתחררים מהקליפה, וניתן ליהנות מהם בריכוז גבוה הרבה יותר. 

תמצית מיץ רימונים מפחיתה את רעילות הציספלטין על תאים חד-גרעיניים בדם היקפי. רימון יכול להעצים את ההשפעה האנטי סרטנית בשילוב עם ציספלטין במינון נמוך על תאי אדנוקרצינומה ריאות אנושיים (תאי A549) ויכולה להפחית את רעילותו על רימון על תאים חד-גרעיניים תקינים של דם היקפי. (3)

שנה של צריכת מיץ רימונים מפחיתה מתח חמצוני, דלקות ושכיחות זיהומים בחולי המודיאליזה: מחקר אקראי מבוקר פלצבו.

דלקת מערכתית מוגברת ומתח חמצוני מבוססים היטב כשחקני מפתח לא מסורתיים בפתוגנזה של טרשת עורקים והם מעורבים גם בהפרעת ויסות חסינות מולדת בחולי המודיאליזה (hemodialysis). רמות של סטרס חמצוני וסמנים ביולוגיים לדלקת. צריכת מיץ רימונים הניבה הפחתה משמעותית בתגובת הזמן ברמת הפריימציה של לויקוציטים פולימורנופוניים, חמצון חלבונים, חמצון שומנים ורמות סמנים ביולוגיים. צריכת מיץ רימונים הביאה לשיעור שכיחות נמוך משמעותית של האשפוז השני עקב זיהומים. יתר על כן, 25% מהחולים בקבוצת מיץ הרימונים חלו שיפור ורק 5% התקדמות בתהליך הטרשת, בעוד שיותר מ-50% מהחולים בקבוצת הפלצבו הראו התקדמות ואף אחד מהם לא הראה שיפור. צריכת מיץ רימונים ממושכת משפרת את התקדמות התהליך הטרשתי, מחזקת את החסינות המולדת ובכך מפחיתה את התחלואה בקרב חולי המודיאליזה. (4)

חסרונות של מיץ רימונים:

המיץ רימונים ישנו ריכוז גבוה של חומצה אוקסלית, ולכן אנשים הסובלים מאבנים בכליות המורכבים בקלציום-אוקסלאט צריכים להמעיט בצריכתו.

רימונים עשויות להיות קונטראינדיקציות עם השימוש בתרופות ללחץ דם גבוה, תרופות מעכבי ACE, קומדין המונע קרישי דם (וורפין) ותרופות כולסטרול כמו הסטטינים, בדומה לאשכוליות, שמעכב ציטוכרום P450 במעי ומפריע לגוף לסלק את הסטטינים.

בנוסף למיץ רימונים יש ארבה פחמימות בצורת סוכרים (19%) ולכן יש להתחשב באנשים סוכרתיים או בכאלה הסובלים מסינדרום X ומשקל עודף

כמו גם אנשים הסובלים מעצירות כרונית או מבעיות במערכת העיכול (דלקות או חסימת מעיים). 

רימון ערך תזונתי

רימון ערכים תזונתיים: ל-100 גרם 83 קלוריות, 17-18 גרם פחמימות בצורת סוכרים בעיקר, 4 גרם סיבים תזונתיים, 1.5 גרם חלבון, 1 גרם שומן. 

מבחינת מיקרונוטריאנטים: ויטמיני B פחות ממ"ג בסך הכל, ויטמין C סי 11 מ"ג, ויטמין E אי 0.6 מ"ג, ויטמין K קיי 16 מק"ג, מגנזיום 12 מ"ג, אשלגן 235 מ"ג. 


לסיכום ניתן לומר על הרימון שהוא עשיר מאוד בנוגדי חמצון פעילים ועוצמתיים,  לכן גם יעיל לבריאות הלב וכלי הדם, מסייע להפחתת דלקות פרקים,  מסייע בוויסות לחץ דם, משפר לבידו ופוריות, תורם לשיפור בתפקוד הקוגנטיבי, בעל תכונות אנטי ויראליות.


ביבליאוגרפיה:

1. Prostate Cancer Prostatic Dis . 2017 Sep;20(3):265-270. doi: 10.1038/pcan.2017.19. Epub 2017 Apr 25.

2. Molecules . 2017 Jan 24;22(1):177. doi: 10.3390/molecules22010177. 

3. Medicines (Basel) . 2020 Oct 15;7(10):66. doi: 10.3390/medicines7100066. 

4. Free Radic Biol Med . 2012 Jul 15;53(2):297-304. doi: 10.1016/j.freeradbiomed.2012.05.013. Epub 2012 May 17.

5. Curr Pharm Des . 2017;23(7):1042-1050. doi: 10.2174/1381612822666161010103339. 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שמן דגים אומגה 3 חסרונות, אומגה 3 יתרונות, אומגה 3 מתי לקחת? קובי עזרא