ככל שאתה יותר בכושר אתה שורף שומן טוב יותר

ככל שאתה יותר בכושר אתה שורף שומן טוב יותר. פיזיולוגים מגלים שהמנבאים הגדולים ביותר ליכולתם של אנשים לשרוף שומן הם המין הביולוגי שלהם ורמת הכושר שלהם.

קובי עזרא, ככל שאתה יותר בכושר אתה שורף שומן טוב יותר. פיזיולוגים מגלים שהמנבאים הגדולים ביותר ליכולתם של אנשים לשרוף שומן הם המין הביולוגי שלהם ורמת הכושר שלהם.


נשים שנמצאות בכושר טוב נוטות לשרוף יותר שומן כשהן מתאמנות מאשר גברים, כך עולה ממחקר חדש של צוות תזונאי ספורט.



המחקר, שכלל שני מחקרים חדשים של אנשי אקדמיה בהובלת המרכז לתזונה, פעילות גופנית ומטבוליזם של אוניברסיטת Bath's, ניתח את הגורמים שהשפיעו יותר מכל על יכולתם של אנשים לשרוף שומן בגוף בעת ביצוע ספורט סיבולת.

האופן שבו הגוף שורף שומן חשוב לכולנו לבריאות מטבולית טובה, לרגישות לאינסולין ולהפחתת הסיכון לפתח סוכרת סוג 2. אך בתחרויות ספורט סיבולת, כמו ריצה או רכיבה על אופניים, איך הגוף שורף שומן יכול לעשות את ההבדל בין הצלחה לכישלון.

מחקרים קודמים של אותו צוות הראו כיצד, עבור ספורטאי סיבולת המתחרים באירועי מרחק, מאגרי הפחמימות בגוף מתרוקנים במהירות בעת פעילות גופנית. משמעות הדבר היא כי יכולתם של ספורטאים לנצל את מאגרי השומן שלהם כדי לתדלק אותם הופכת להיות חיונית לביצועים שלהם.

במחקר הראשון, שפורסם בכתב העת International Journal of Sport Nutrition & Exercise Medicine, השתתפו 73 מבוגרים בריאים בגילאי 19-63 (41 גברים; 32 נשים). בדק את אורח החיים ואת הגורמים הביולוגיים לשריפת שומן אופטימלית ע"י בקשת המשתתפים לקחת חלק במבחן כושר רכיבה על אופניים ומדידת אינדיקטורים מרכזיים.



תוצאותיהם מצאו שנשים ואלה שהיו בכושר גופני, לאורך טווחי הגילאים, שרפו שומן ביעילות רבה יותר בעת פעילות גופנית.

המאמר השני בנושא, שפורסם בכתב העת Experimental Physiology, לקח את זה שלב נוסף כדי לחקור אילו גורמים מולקולריים בשרירים וברקמת השומן שלנו קובעים כיצד שומן נשרף. ניסוי זה כלל את החוקרים שלקחו ביופסיות שומן ושרירים מהמשתתפים בכדי לנתח כיצד הבדלים בחלבונים בשומן וברקמת השריר עשויים להשפיע על יכולתם לשרוף שומן.

נמצא שהחלבונים בשריר המעורבים בפירוק השומן המאוחסן לחומצות השומן הקטנות יותר, וחלבונים המעורבים בהובלת חומצות השומן הללו למיטוכונדריה בשריר (תחנת הכוח של התאים) מתואמים באופן עקבי עם יכולת גדולה יותר לשרוף שומן. 
הגורמים המולקולריים שנחקרו לא הסבירו מדוע נקבות שרפו יותר שומן מאשר גברים.

המחבר הראשי בשני המאמרים, Ollie Chrzanowski-Smith מאוניברסיטת Bath, מסביר: "המחקר שלנו מצא שנשים בדרך כלל מסתמכות על שומן כמקור דלק במהלך פעילות גופנית בהשוואה לגברים. הבנת המנגנונים שמאחורי הבדלים מיניים אלה בשימוש בדלק עשויה להיות. עזרו להסביר מדוע נראה המין הנשי מעניק יתרון מטבולי לרגישות לאינסולין, סמן חשוב לבריאות מטבולית". 

החוקרים מציינים שנראה כי היכולת לשרוף שומן כדלק מגנה מפני עלייה במשקל בעתיד, ומבטיחה שמירת משקל אידאלי. עם זאת, הם מזהירים שאין להשוות את יכולתו של הגוף לשרוף שומן ליכולת לרדת במשקל. ירידה במשקל מיוצרת בעיקר ע"י גירעון באנרגיה (כלומר צריכת פחות קלוריות ממה שאנחנו מוציאים). לירידה במשקל, במיוחד כשאנשים עשויים להיות עודף משקל, הם מדגישים את חשיבות הדיאטה והפעילות הגופנית.

ד"ר חאבייר גונזלס, גם הוא מהמחלקה לבריאות באוניברסיטת Bath, הוסיף: "ניהול משקל עוסק בעיקר במאזן אנרגיה, ולכן כדי לרדת במשקל אנו צריכים לאכול פחות קלוריות ממה שאנחנו מוציאים באמצעות חילוף חומרים במנוחה והפעילות הגופנית שלנו. עם זאת, אנשים עם נראה כי יכולת גבוהה יותר לשרוף שומן כדלק מוגנת במידה מסוימת מפני עלייה במשקל עתידית, אשר עשויה להיות קשורה לאופן בו שריפת שומן משפיעה על צריכת המזון ועל הוצאת האנרגיה.

"בסופו של דבר, יכולת גדולה יותר לשרוף שומן כדלק יש יתרונות פוטנציאליים לספורטאי סיבולת, ע"י עיכוב נקודת הזמן כאשר נגמר להם מאגרי הפחמימות היקרים."


מקורות
Materials provided by University of Bath. Note: Content may be edited for style and length.
International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2020; 1 DOI: 10.1123/ijsnem.2020-0262
Experimental Physiology, 2021; DOI: 10.1113/EP089431

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שמן דגים אומגה 3 חסרונות, אומגה 3 יתרונות, אומגה 3 מתי לקחת? קובי עזרא