פלואור במים סכנות, פלואוריד מזיק יותר בהשוואה לתועלת - קובי עזרא

שלום כאן קובי עזרא מומחה לרפואה נטורופטית, והיות נדבר בקצרה על הפלואוריד והאם הוספתו למי השתייה טובה לנו או לא?

פלואור במים סכנות, פלואוריד מזיק יותר בהשוואה לתועלת - קובי עזרא


יותר ויותר מחקרים מראים ששתיית מים "מועשרים" בפלואוריד עשויה להזיק יותר בהשוואה לתועלת, במניעת החורים בשיניים.

אז נשאלת השאלה: האם חשיפה לפלואוריד אימהי במהלך ההריון קשור למנת משכל נמוכה יותר בילדות?

מחקרים אחרונים מצביעים על כך שצריכת מי שתייה המכילים פלואוריד פוגעת במוחם המתפתח של תינוקות עוד ברחם,

 

וכן ישנו קשר בין הנזק לכליות ולכבד בקרב מתבגרים, זאת בעת חשיפה כרונית לרמה נמוכה של פלואוריד במי השתייה.

אך יש לציין עובדה מדאיגה יותר שהמחקרים נעשו תוך שימוש ברמות אופטימליות מקובלות של פלואור, שכיום נקבעות כיום על 0.7 מיליגרם לליטר מי שתייה.

מחקר אחר שנעשה ע"י בית הספר לרפואה של בית החולים הר סיני, בחן את ההשפעות של צריכת מים מופלרים, המהווה כיום כ-74% ממערכת המים הציבוריים בארה"ב, באמצעות בחינה מדוקדקת של סקרי בדיקת הבריאות והתזונה הלאומית.

המחקר שפורסם ב- Environment International באוגוסט (2019), ניתח את הקשר בין רמות הפלואור במי שתייה ובדם של אנשים, לבין בריאות הכליות והכבד בקרב מתבגרים.

החוקרים מצאו קשר מטריד בין חשיפה כרונית נמוכה לפלואור במי השתייה הציבוריים לבין שינויים מורכבים בתפקוד של הכליות והכבד באנשים צעירים.

מחקרים קודמים שנערכו על מבוגרים ובעלי חיים, הראו קשר בין חשיפה לפלואור לבין רעילות לכליות ולכבד, אך החשיבות בקביעת השפעות החשיפה אצל הפגיעים ביותר בקרבנו היא קריטית.

מחקר זה היה חשוב מכיוון שידוע שהפלואוריד מתנקז מהכליות דרך שתן בשיעור של 45% בילדים, לעומת מבוגרים המפרישים אותו בשיעור של 60%, וכך שילדים חשפים יותר לפלואור במים עם סבירות גבוהה יותר לנזק ומחלות כליות כרוניות בהמשך חייהם.

הממצאים מצביעים גם על כך שילדים עם תפקוד ירוד של כבד וכליות נמצאים בסיכון מוגבר, מכיוון שגופם מפריש כמויות קטנות  יותר של פלואוריד בהשוואה לילדים עם תפקודי כליות וכבד תקינים. 

כאשר תופעות לוואי אפשריות הן נזק למערכת הכליות, נזק לכבד, תפקוד לקוי של בלוטת התריס. מחלות עצם ושיניים ופגיעה בחילוף החומרים של חלבונים.

במחקר תצפיתי במימון ממשלת קנדה והמכון הלאומי למדעי הבריאות הסביבתיים של ארה"ב, חוקרים מאוניברסיטת יורק באונטריו, קנדה, בדקו 512 זוגות אם / ילד משש ערים קנדיות גדולות ומצאו מתאם משמעותי בין חשיפה נמוכה לפלואוריד. בנשים בהריון ומנת משכל נמוכה במידה ניכרת אצל ילדיהם שהוערכו אז בגילאי 3 ו- 4.

צוות המחקר הצהיר במאמר שפורסם בכתב העת Jama Pediatrics כי: 

למיטב ידיעתנו, מחקר זה הוא הראשון שמעריך את חשיפת הפלואוריד בקבוצת לידה גדולה המקבלת מים פלואורטיביים באופן אופטימלי.

ממצאים אלה עולה בקנה אחד עם המחקר של קבוצת קבוצת הלידה המקסיקנית שדיווחה על ירידה ב- 6.3 במנת משכל בקרב ילדים בגיל הגן, לעומת ירידה של 4.5 בבנים במחקר על כל 1 מ"ג / ליטר MUF.

ממצאי המחקר הנוכחי תואמים גם מחקרים אקולוגיים שהראו קשר בין רמות גבוהות יותר של חשיפה לפלואוריד לבין יכולות אינטלקטואליות נמוכות יותר אצל ילדים.
כלומר שככל שרמת הפלואוריד הייתה גבוהה יותר כך הרמה האינטלקטואלית בילדים הייתה נמוכה יותר! 

באופן קולקטיבי, ממצאים אלה תומכים ומראים שחשיפה לפלואוריד במהלך ההריון עשויה להיות קשורה לגירעונות נוירו-קוגניטיביים.

NPR מדווחת כי כריסטין טיל, פרופסור מאוניברסיטת יורק ועמיתיה העריכו את הנתונים ביסודיות, תוך בקרה על רמות ההכנסה והשכלה אצל האמהות ועל חשיפה לגורמים אחרים כגון עופרת, כספית, ארסן, מנגן ו- PFOA, תוך הכרה בכך תמיד קיימת האפשרות שמשפיעים גורמים עם גורמים שעדיין לא התגלו על התוצאות.

עם זאת, תוצאות המחקר, שהתבססו על רמות אופטימליות של פלואוריד לשירותי הבריאות הציבוריים בארה"ב לליטר מי שתייה, הראו הבדל של כמה נקודות מנת משכל בהשוואה לילדים שאמא שלהם לא נחשפו להפלרה מלאכותית. 

יש צורך במחקרים נוספים בכדי לקבוע מדוע בנים מושפעים יותר מנערות מרעילות עצבית של פלואוריד, במיוחד לאור שיעורי האוטיזם וההפרעות בקשב והריכוז שלהם.

לאור העובדה שלפלואוריד אין כל יתרונות להריון, מומלץ לנקוט בצעדי זהירות של אימהות בהריון.

אך לא כולם מסכימים. המאבק בשאלה האם יש להוסיף פלואוריד למי שתייה ציבוריים הוא מאבק רציני. 

בתחילת המאה העשרים מדענים יצרו את הקשר בין פלואוריד באופן טבעי באספקת המים של קהילות מסוימות לשיעור עשיר נמוך של עששת.

תגלית זו הובילה לכך שגרנד ראפידס מישיגן הפכה לקהילה הראשונה שהפלירה את מי הברז שלהם באמצע שנות הארבעים, במטרה להפחית את מקרי עששת השיניים. 

נראה כי מחקרים אחרונים בקרב ילדי בית הספר בקהילה הראו שיפור עצום בבריאות הפה, ועד מהרה התפשטה ההפלרה לקהילות אחרות ברחבי ארצות הברית, במה שה- CDC מצהיר בגאווה כאחד מעשרת ההישגים הגדולים של בריאות הציבור במאה ה- 20.

כמו כן, העובדה שפלואוריד ברמות גבוהות גורם לפלואורוזיס, שינוי צבע בשיניים, כולל כתמים לבנים ובורות, וגם יכול להצטבר בעצמות, ובסופו של דבר להחליש את מערכת השלד.

מחקרים בבעלי חיים מצביעים על כך שרמות גבוהות של פלואוריד רעילות למוח ולמערכת העצבים, כאשר בעיות למידה ובעיות זיכרון קשורות לפלואור גבוה במחקרי האפידמיולוגיה באדם. 

נתונים סטטיסטיים המראים שיפור כללי בבריאות השיניים וירידה במדינות המפלרות. 

אוכלוסיות הפגיעות מאוד לפלואור במי שתייה, הם תינוקות המוזנים בבקבוקים שהפורמולה שלהם עשויה במי ברז, למשל, או חולים שעברו דיאליזה.

אנשים אלה נמצאים בסיכון, המים שלהם חייבים להגיע ממקור דל בפלואוריד.


JAMA Pediatr. 2019;173(10):940-948. doi:10.1001/jamapediatrics.2019.1729

https://healthimpactnews.com/2019/studies-fluoridated-water-linked-to-low-iq-and-kidney-dysfunction-in-children/?fbclid=IwAR19IQJ0p--AO98hEYKcraf0ZWwQfyI7fiKmJe53s968JvH78LX27xOwaok

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

איזו מברשת שיניים ומשחת שיניים מומלצת לסובלים מדלקת חניכיים כרונית