לחם הבדלים בסוגי הלחמים השונים, קובי עזרא

שלום כאן קובי עזרא מומחה לרפואה נטורופטית, היום אספר לכם על הלחם לסוגיו, והאם הוא בריא או לא? האם ישנם הבדלים בסוגי הלחם השונים? ואם כן איזה לחם הכי בריא? כמובן שאדבר על הלחמים השכיחים יותר, כמו: לחם חיטה, שיפון, וכוסמין. 

לחם הבדלים בסוגי הלחמים השונים, קובי עזרא


איזה לחם הכי בריא?

הבדל בין לחם לבן לחם מלא? לחם מקמח מלא עדיף על לחם לבן, היות והוא עשיר ברכיבים תזונתיים, כמו: ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים.

לחם לבן הוא לחם העשוי מקמח לבן (רק העמילן, ללא הנבט והקליפה) כלומר שהוא דל מאוד, ויטמינים ומינרלים, בסיבים תזונתיים לכן הוא בעל אינדקס גליקמי גבוה, וכך גם תחושת שובע וערנות אחרי האוכל מתפוגגים בצורה מהירה יותר, בהשוואה ללחמים המלאים. 

ההבדל בין לחם שחור ללבן?
צבעו של הלחם או הלחמנייה לא תמיד מעיד על תכולת חיטה מלאה. במוסף אציין כי ישנם יצרנים המשתמשים בקמח לבן ומוסיפים לו צבע כהה באמצעות קרמל או מולסה ויוצרים רושם מוטעה כאילו הלחם הוא מלא ועשיר בסיבים ויטמינים ומינרלים.

קמח מחיטה מלאה עשיר במינרלים, כמו: מנגן ומגנזיום, ויטמינים מקבוצה B, בסיבים תזונתיים ובליגננים.

קמח שיפון מלא הוא דגן, עשיר במינרלים כמו: מגנזיום, מנגן וברזל. בנוסף מכיל ליגננים, שעוזרים לשמירת לחץ דם תקין ועל רמה אידאלית של כולסטרול בדם. 

השיפון מכיל סיבים תזונתיים בכמות גדולה יותר מאשר בקמח חיטה מלא. לכן לחם שיפון בעל אינדקס גליקמי נמוך. כלומר שלאחר שאנו אוכלים אותו רמת הסוכר בדם עולה בצורה מתונה יותר, לכן הוא יותר מומלץ לסוכרתיים. 

השיפון עשיר בחומצת האמינו טריפטופאן שהופכת במוח שלנו לנוירוטרנסמיטור סרוטונין, שחיוני  לשיפור מצב הרוח, לתחושת רגיעה ושובע - לשמנים שבינינו. עשיר יותר המחיטה בויטמין E ו-K, באשלגן ואבץ. 

השיפון מכיל גם בטא גלוקן שהוא סיב תזונתי חשוב המסיס במים, אך דברתי עליו בהקשרים הבריאותיים של שיבולת שועל...

השיפון מכיל ריכוז גבוה יותר של עמילן עמיד כלומר שפחמימה מורכבת זאת בדומה לסיבים התזונתיים אינה מתפרקת בצורה מלאה בגופנו ולכן תורמים פחות קלוריות. כמו גם חיונית לבריאות תקינה של האקולוגית החיידקים במעיים

וחשוב לציין שאחוז הגלוטן בקמח שיפון נמוך ומכיל כ-8% חלבון/גלוטן בלבד, כאשר קמחי חיטה וכוסמין מכילים באזור ה-10 עד 15%. 

וטיפ חשוב אני ממליץ לחלק ממטופלי לקרר ללילה את הלחם ואז חממו אותו שוב, התהליך מגביר את רמת העמילן העמיד. 

קמח כוסמין מלא הוא למעשה זן של חיטה, המכיל אבץ, ברזל, מגנזיום וזרחן מקמח החיטה אך 40% פחות חומצה פיטית כלומר שניצול המינרלים גבוה יותר. 

מכיל הרכב שונה של תת יחידות החלבון שמהן מורכב הגלוטן, לכן יש הממליצים לנסות לסובלים מרגישות לגלוטן שאינה צליאק, כמו: ממחלות מעיים דלקתיות ותסמונת המעי רגיז/רגיש. כמובן שאסור לחולי צליאק.

כוסמין מכיל מוקופוליסכרידים, שהם פחמימה בעלת תכונות אנטי-דלקתיות. 

לחם קל? הוא לחם שמכיל לפחות שליש פחות מהקלוריות שיש בלחם רגיל. לחם קל יש מלא או לבן ומסוגים שונים מחיטה, משיפון, מכוסמין וכו'. 

לחם מחמצת (שאור) השימוש במחמצת משפר את זמינות המינרלים שמצויים בלחם ובעיקר אבץ, ברזל ומגנזיום, כמו גם מגביר את הפעילות של נוגדי החמצון ומקל על עיכול הלחם במערכת העיכול.

אציין כי ישנן תיאוריות על חסרונות הגלוטן (חלבון שמצוי בדגנים), שהוא תורם להתפתחות מחלות נוירודגנרטיביות, אלרגיות ועוד...

לסיבים התזונתיים שמצויים ברוב המזונות המלאים ישנה חשיבות רבה לבריאותנו, ובתזונה למניעת מחלות ובראשם סרטן המעי הגס השכיח בארצנו. 

הסיבים מסייעים לפעילות מעיים תקינה, הם משפרים את פריסטלטיקת (ניע) המעיים, כך מונעים עצירות ו/או שלשולים, 

הסיבים תורמים לתחושת שובע מהירה יותר ולאורך זמן ארוך יותר, הם חיוניים לוויסות הסוכר בדם, היות והם ממתנים את ספיגת הסוכר למחזור הדם ובכך מעכבים את הפרשת ההורמון אינסולין

כמו גם הסיבים מסייעים בסילוק רעלים מגופנו לרבות, כולסטרול וטריגליצרידים, לכן הם נקראים גם "המנקים של המעיים".

לקטינים מצויים בדגנים לסוגיהם ובמיוחד דגנים מלאים. קטינים רבים הם: פרו דלקתיים, ועשויים לפגום במערכת החיסון והעצבים,  ולתאים בכלל. כמו גם הם עשויים לפגום בספיגת רכיבי תזונה חשובים.  

ככל שהלחם אוורירי ורך יותר הוא מכיל פחות סיבים תזונתיים, לכן אם ללחם תווית ניתן להרגיש את משקלו וקושיו, וכך לדעת כמה הוא מעורב עם קמחים אחרים שמורידים את אחוז הסיבים ושאר הרכיבים הבריאים. 

אם יש לכם שאלות, אז בשמחה אתם מוזמנים לשאול אותי כאן בתגובות למטה, ובשמחה אשיב לכם.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

איזו מברשת שיניים ומשחת שיניים מומלצת לסובלים מדלקת חניכיים כרונית