האם סטרס גורם להשמנה וסוכרת, קובי עזרא

האם סטרס גורם להשמנה וסוכרת, קובי עזרא





מדוע השמנת יתר היא בעיה כזו במאה ה-21? ההצטלבות של אוכל טעים, רמזים ומסלולי תגמול, לחץ וקוגניציה.



שינויים בהרכב המזון ובזמינותו תרמו רבות לעלייה הדרמטית של מצבי השמנת יתר במהלך 30-40 השנים האחרונות במדינות מפותחות, ויותר ויותר, במדינות מתפתחות. 



המוח ממלא תפקיד קריטי בוויסות איזון האנרגיה. מספר מחקרים בבני אדם הוכיחו העדפה מוגברת למזונות עתירי שומנים וסוכרים בקרב אנשים המדווחים על חשיפה גבוהה יותר למצבי לחץ (סטרס). 



בדקו שינויים נוירוכימיים במוח במודלים של מכרסמים במהלך התפתחות השמנת יתר, לרבות ההשפעה של השמנת יתר על קוגניציה, מתגמלים על מעגלים עצביים ועל היענות ללחץ. 



בעזרת מזון בסופרמרקט עשיר בשומן וסוכר, הראו שתזונה שכזו מובילה לשינויים במועברים עצביים המעורבים בשמאות ההדונית של מזונות, מה שמעיד על יכולת דמוית התמכרות של מזון עשיר בשומן ו / או סוכר. 



חשוב לציין, נסיגת התזונה החיך הובילה לתגובה דמויית לחץ. 

יתרה מזאת, הגישה לתזונה הטעימה הזו הקטינה את ההשפעות הפיזיולוגיות של לחץ חריף (ריסון), מה שמצביע על כך שהיא יכולה לשמש כמזון נוחות. 



במחקרים כרוניים יותר, הדיאטה גם התנגדה להתנהגות דמויית חרדה אצל חולדות שנחשפו למתח (הפרדה אימהית) בשלב מוקדם של החיים, אולם חולדות אלה עלולות לסבול מפגיעה מטבולית גדולה יותר מאשר חולדות שנחשפו למתח החיים המוקדם אך לא סופקו עם התזונה. 



ליקויים בתפקוד הקוגניטיבי נקשרו להשמנה אצל אנשים ומכרסמים כאחד. 

עם זאת, עד שבוע של חשיפה לתזונה עשירה בשומן, סוכר עשיר בסוכר לקוי במקום באופן סלקטיבי, אך לא זיכרון זיהוי אובייקט אצל העכברוש. 



לעודף סוכר בלבד היו השפעות דומות, ושתי הדיאטות היו קשורות לסמנים דלקתיים מוגברים בהיפוקמפוס, אזור קריטי המעורב בזיכרון. שינויים דלקתיים הקשורים להשמנה נמצאו במוח האנושי. 



עבודה שוטפת בודקת התערבויות למניעה או הפיכה של ליקויים קוגניטיביים הנגרמים ע"י דיאטה. לנתונים אלה השלכות על צמצום הפגיעה הנגרמת כתוצאה מאכילה לא בריאה.





Neurosci Biobehav Rev. 2015 Nov;58:36-45. doi: 10.1016/j.neubiorev.2014.12.002. Epub 2014 Dec 10.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

איזו מברשת שיניים ומשחת שיניים מומלצת לסובלים מדלקת חניכיים כרונית