שומן אומגה 3 השמנת יתר ותסמונת מטבולית

חומצות שומן מסוג אומגה-3 לטיפול בשמנת יתר ותסמונת מטבולית.


אסטרטגיות להפחתת השמנת יתר הפכו לראש סדר העדיפויות כשמדובר על בריאות הציבור, כמו השכיחות של השמנת יתר עולה בארצות הברית וברחבי העולם. בעוד שהתכונות האנטי דלקתיות וההיפוטיגליצרידמיות (השפעה המפחית רמת טריגליצרידים בדם = hypotriglyceridemic) של חומצות שומן רב בלתי רוויות מסוג אומגה-3 (n-3 PUFA) ידועות היטב, ההשפעות שלהם כנגד השמנת יתר ויעילות נגד תסמונת מטבולית, במיוחד בקרב בני אדם, עדיין מצוי בדיון.

במודלים של בעלי חיים, ראיות באופן עקבי מציגות את תפקיד של NU-3 PUFAs בהפחתת מסת השומן, כלומר יעילות לדיאטת הרזייה, במיוחד באזורים retroperitoneal ו- epididymal.

בבני אדם, עם זאת, מחקר שפורסם עולה כי למרות N-3 PUFAs לא יכול לסייע לירידה במשקל, אך חומצות השומן אומגה-3 עשויות לצמצם את הנטייה לעודף משקל וכך יכולות להיות שימושיות בתזונה או כתוספת לתזונה כדי לעזור לאנשים לשמור על הירידה במשקל.

מנגנונים המוצעים על-פיהם N-3 PUFAs עשויים לפעול לשיפור הרכב הגוף ולשינויים בתהליכים מטבוליים הקשורים בהשמנת-יתר, הכוללים שינוי בחילוף החומרים של השומנים; ויסות אדיפוקינים, כגון: אדיפונקטין ולפטין, הקלה על דלקת של רקמת השומן, קידום אדיפוגנזה ושינוי מנגנונים אפיגנטיים.

מקור: J Nutr Biochem. 2018 Feb 27;58:1-16. doi: 10.1016/j.jnutbio.2018.02.012. [Epub ahead of print]

* רטרופריטונאום (אחורי הצפק - retroperitoneal) איזור המצוי בחלק האחורי של הבטן שאינו מוקף בקרום הצפק (פריטונאום), הכולל את הכליות, שלפוחית השתן, חלקים מהתריסריון, המעי הגס והלבלב.

* יותרת האשך או עילית האשך (אפידידימיס, Epididymis) חלק ממערכת המין הגברית. מדובר בצינור צר המחבר את התעלות בחלק האחורי של כל אשך אל צינור הזרע.

* תאים אדיפוציטים מפרישים אדיפוקינים, שהם סוג של הורמונים, ביחס ספציפי לכמות השומן האצורה בתוכם.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

איזו מברשת שיניים ומשחת שיניים מומלצת לסובלים מדלקת חניכיים כרונית