הליקובקטר פילורי איבחון

הליקובקטר פילורי אבחון ד"ר קובי עזרא

החיידק helicobacter pylori מתיישב בקיבה וגורם לתהליך דלקתי כרוני. זיהום בחיידק זה עלול לגרום להתפתחות כיב, דלקת של רירית הקיבה וגידולים בקיבה. כאשר מאובחנות מחלות אלו יש לאתר את מקור הזיהום ולספק טיפול  נגדו במידת הצורך.

ישנם מספר בדיקות לחיידק הליקובקטר פילורי, החלב מבדיקת דם שבודקים את נוכחות הנוגדנים לחיידק. ועד לבדיקת הנשיפה (מהירה, קלה ואמינה) המטופל שותה תמיסה המכילה פחמן מסומן. במידה והחיידק נמצא בקיבה, הוא מפרק את התמיסה והפחמן מגיע לריאות. הנבדק נושף את האוויר לפיה המחוברת למד קרינה רדיואקטיבית וכך ניתן לומר שלילי או חיובי לחיידק.

בדיקה זו רגישה וסגולית (95-98%). היא משמשת לאבחון החיידק ולאישור הכחדתו לאחר הטיפול.

ישנה גם את בדיקת הצואה שבא ניתן לגלות אנטיגנים של החיידק. בדיקה זו גם מדויקת מאוד. בדיקת רקמה על מנת לגלות את החיידק בדגימת רקמה שנלקחה בביופסיה מהקיבה בזמן גסטרוסקופיה.




הליקובקטר פילורי והשמנה

ישנו ויכוח על השפעת החיידק המזהם הליקובקטר פילורי במדד מסת גוף (BMI). מחקר שנערך לאחרונה הראה כי אנשים שעברו מיגור של החיידק הליקובקטר פילורי פיתחו עלייה משמעותית במשקל, בהשוואה לנבדקים עם קולוניזציה פילורי שלא טופלה.

על מנת להבהיר את הקשר בין התישבות H. pylori והשכיחות של עודף משקל והשמנה במדינות מפותחות.

בספרות פרסמו דיווחים על נתונים של שיעורי שכיחות פילורי ושכיחות השמנה. מחקרים שנבחרו דיווחו שכיחות פילורי בדגימות אוכלוסייה אקראיות עם גודל מדגם של יותר מ-100 נושאים במדינות מפותחות (תמ"ג> 25 000 $ בארה"ב / אדם / שנה). מתאים הפצות BMI למדינות ואזורים מקבילים זוהו. בדיקות פרמטרית שמשו כדי להשוות את הקשר בין H. pylori ושיעורי עודף משקל והשמנת יתר.

תוצאות של ארבעים ותשעה מחקרים עם נתונים מ-10 מדינות באירופה, יפן, ארה"ב ואוסטרליה זוהו. שיעור פילורי הממוצע היה 44.1% (טווח 17-75%), השיעורים הממוצעים להשמנת יתר ועודף המשקל היו 46.6 (± 16)% ושל 14.2 (± 8.9)%. שיעור ההשמנה ועודף המשקל היה הפוך ומשמעותי (r = 0.29, P <0 .001="" h.="" p="" pylori.="">
מסקנות: יש מתאם הפוך בין שכיחות פילורי ושיעור עודף משקל / השמנת יתר במדינות העולם המפותח. לפיכך, הירידה ההדרגתית של קולוניזציה פילורי שנצפה בעשורים האחרונים (או גורמים הקשורים לירידה בשיעור) יכולה להיות קשר סיבתי להשמנה אנדמית נצפתה בעולם המערבי.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שמן דגים אומגה 3 חסרונות, אומגה 3 יתרונות, אומגה 3 מתי לקחת? קובי עזרא