כלורלה סגולות - אצה חד-תאית ירוקה, קובי עזרא

שלום היום אספר לכם על אצה חד-תאית ירוקה - כלורלה סגולות שלה, על בערכים תזונתיים ולאילו ממחלות הכלורלה עשויה לטפל, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. 

כלורלה סגולות, אצה חד-תאית ירוקה, קובי עזרא, כלורלה ערכים תזונתיים,
קובי עזרא בשיחה פרטית

כלורלה היא אצה חד-תאית ירוקה המיוצרת באופן מסחרי ומופצת ברחבי העולם כתוסף תזונה. מוצרי כלורלה מכילים רכיבים תזונה מזינים וויטמינים לרבות ויטמין D וויטמין B12, שנעדרים במקורות מזון שמקורם בצמחים. כלורלה מכילה כמויות נכבדות של חומצה פולית וברזל. 

דווח שתוספי כלורלה ליונקים, לרבות בני אדם, מציגים פעילויות תרופתיות שונות, כולל פעילויות אימונומודולטוריות, נוגדות חמצון, אנטי-סוכרתיות, נוגדות יתר לחץ דם ואנטי-היפר-שומנים בדם. 

מטא-אנליזה על ההשפעות של תוספת כלורלה על גורמי סיכון קרדיווסקולריים העלתה שהכלורלה משפר את רמות הכולסטרול הכולל, רמות הכולסטרול בצפיפות נמוכה של ליפופרוטאין, לחץ הדם הסיסטולי, לחץ הדם הדיאסטולי ורמות הגלוקוז בדם בצום אך לא טריגליצרידים וליפופרוטאינים בצפיפות גבוהה. השפעות מועילות אלו של כלורלה עשויות לנבוע מסינרגיזם בין מספר תרכובות תזונתיות ונוגדי חמצון. עם זאת, המידע לגבי התרכובות הביו-אקטיביות בכלורלה מוגבל.

מיקרו אצות נמצאות בעיקר במערכות אקולוגיות מימיות, החיות במי ים ובמים מתוקים, והן אורגניזמים אוקריוטיים פוטוסינתטיים המכילים כלורופלסטים וגרעינים, בדומה לצמחים. 

נעשה שימוש במיקרו אצות בתעשיות המזון, התרופות והקוסמטיקה, והפיגמנטים, החומרים התזונתיים, התרכובות הביו-אקטיביות והביומסה השלמה שלהן כבר נמצאים בשימוש ברחבי העולם. 

לאחרונה התגלו תרכובות ביולוגיות וחומרי מזון שונים הן במיקרו אצות של מי ים והן במיקרו אצות של מים מתוקים, כולל ציאנובקטריה. תרכובות וחומרי תזונה אלו דווחו כמקדמים את בריאות האדם [1]. אך ישנו מידע מוגבל לגבי התרכובות הביו-אקטיביות של מיני כלורלה החיים במים מתוקים, המסווגים כאצות ירוקות.

חקירות התזונתיות של הכלורלה לבריאות האדם החלו בתחילת שנות ה-50, כאשר השימוש בכלורלה כמקור מזון החל בעיצומו של משבר מזון עולמי [2]. כלורלה יוצרה ונצרכה לראשונה באסיה, בעיקר ביפן, ולאחר מכן שימשה כתוסף תזונה ברחבי העולם [3]. 

מחקרים הראו שתאי כלורלה מכילים מגוון חומרים מזינים ותרכובות ביו-אקטיביות המקדמות את בריאות האדם ומונעות מחלות מסוימות [2], מה שמצביע על כך שתרכובות טבעיות שמקורן בכלורלה עשויות לספק תחליפים לתרכובות או תרופות סינתטיות. 

חומרים מזינים במוצרי כלורלה מסחריים

האדם אינו יכול לעכל תאי כלורלה במצבם הטבעי מכיוון שדפנות התא שלהם עשויות מתאית. לכן, דפנות תאי הכלורלה מתפרקות באופן מכני ברוב תוספי התזונה. מחקר בבעלי חיים הראה שיותר מ-80% מחלבוני הכלורלה ניתנים לעיכול [4].

מוצרי כלורלה מכילים כמות גדולה של חלבונים (כ-59% על בסיס משקל יבש), בקנה אחד עם הנתונים האנליטיים של תכולת החלבון של C. pyrenoidosa (57%) [5] ו- C. vulgaris (51-58%) [6]. תכולת חלבון זו גבוהה מזו של פולי סויה (כ-33%, משקל יבש). 

פרופילי חומצות אמינו מצביעים על כך שכל חומצות האמינו החיוניות לבני אדם (איזולאוצין, לאוצין, ליזין, מתיונין, פנילאלנין, תראונין, טריפטופן, ולין והיסטידין) קיימות. בריכוזים ניכרים במוצרים אלו. 

למעשה הן גבוהות יותר מאשר חלבון סויה (EAAI, 0.66) [7]. תוצאות אלו מצביעות על כך שהחלבונים במוצרי כלורלה הם באיכות טובה. 

יש לציין כי מוצרי כלורלה מכילים כמות ניכרת של ארגינין (כ-3200 מ"ג/100 גרם משקל יבש), המשמש כמצע לייצור NO, מולקולת איתות תוך-תאית חזקה המשפיעה על כל מערכת יונקים [8]. ארגינין משמש גם כמאפנן חזק של תפקודי חיסון [9].

כ-17% (משקל יבש) של פחמימות מצויים במוצרי כלורלה הזמינים באופן מסחרי. יותר מ-65% מהפחמימה הם סיבים תזונתיים, שנראה כי הם נגזרים מדופן תאי הכלורלה. פוליסכרידים שונים הופצו ואופיינו [10,11,12,13]. פוליסכרידים של כלורלה הציגו מגוון תרכובות פעילות ביולוגית, כולל נוגדי חמצון [12] וממריצים לצמיחה של צמחים [13]. אפיין α-גלוקן מסיס במים לשיפור מערכת החיסון שהוכן מ-C. vulgaris. [14]

מוצרי Chlorella זמינים מסחרית מכילים כמות קטנה של שומנים (כ-11%, משקל יבש), מוצרי כלורלה מכילים חומצה אלפא-לינולנית (כ-10-16% מכלל חומצות השומן) וחומצה לינולאית (כ-18% מכלל חומצות השומן) אך לא חומצה איקוספנטאנואית, חומצה דוקוסהקסנואית או חומצה ארכידונית [15,16]. כ-65-70% מכלל חומצות השומן המצויות במוצרי כלורלה זמינים מסחרית, מופקים מחומצות שומן רב בלתי רוויות [15,16].

תנאי גדילה שונים, כגון טמפרטורה, הרכב חומרי מזון וזמינות אור, יכולים לשנות בקלות את רמות הביומסה, מאקרו ומיקרו-נוטריינטים ותרכובות ביולוגיות יקרות ערך אחרות, כולל נוגדי חמצון, בתאי כלורלה [17,18].

כלורלה מיקרו-נוטריינטים

ויטמינים: מוצרי Chlorella הזמינים מסחרית מכילים את כל הויטמינים הדרושים לבני אדם, כלומר B1, B2, B6, B12, ניאצין, פולאט, ביוטין, חומצה פנטותנית, C, D2, E ו-K, ו- α- ו β-קרוטנים. מוצרי כלורלה מכילים כמויות נכבדות של ויטמינים D2 ו-B12, אשר ידוע כי שניהם נעדרים בצמחים. מוצרי Chlorella (C. vulgaris) הזמינים באופן מסחרי מכילים כמויות גבוהות יותר של חומצה פולית (כ-2.5 מ"ג/100 גרם משקל יבש) מאשר תרד [28]. 

מחסור בוויטמין B12 ובפולאט גורם להצטברות של הומוציסטאין בסרום, המעורב במחלות לב וכלי דם.

שתי צורות התזונה העיקריות של ויטמין D הן ויטמין D2 ו-D3, שנמצאים בפטריות ומזונות שמקורם בבעלי חיים כמו דגים. לפטריות יש את היכולת לסנתז ארגוסטרול (המכונה פרוויטמין D2), אשר הופך לארגוקלציפרול כוויטמין D2 בהקרנה אולטרה סגולה. 

ויטמין D2 במוצר כלורלה מסונתז מארגוסטרול בחשיפה לאור השמש. למרות שדווח כי ויטמין D3 יעיל יותר מאשר ויטמין D2 בהגברת הריכוז של 25-הידרוקסיויטמין D במחזור הדם [19], מוצרי כלורלה ופטריות מיובשות עלולים להפוך למקורות של ויטמין D עבור צמחונים.

הומוציסטאין בסרום הוא סמן ביולוגי מבוסס של מחלות לב וכלי דם בבני אדם [20,21]. הומוציסטאין היא חומצת אמינו שאינה יוצרת חלבון המיוצרת כתרכובת ביניים של מטבוליזם מתיונין ועוברת חילוף חומרים. 

אנזים תלוי ויטמין B12. פולאט נדרש גם עבור מתילציה מחדש של הומוציסטאין ע"י מתן 5-methyltetrahydrofolate. מחסור בויטמין B12 [22], ויטמין B6 [23] ופולאט [24] גורמים להיפר-הומוציסטינמיה. 

מספר מחקרים קליניים מדווחים על מתאם בין טרשת עורקים לבין מחסור בויטמין B12 וחומצה פולית [25]. מחסור בחומצה פולית בנשים לפני ובמהלך ההריון קשור למומים בתעלה העצבית בילודים [26]. צמחים יכולים לסנתז תרכובות פולאט דה נובו, אך בעלי חיים אינם יכולים [27]. 

לפיכך, מזונות שמקורם בצמחים הם מקורות טובים לפולאט. ריכוזים גבוהים של חומצה פולית (כ-1.69-2.45 מ"ג/100 גרם משקל יבש) במוצרי Chlorella (C. vulgaris) זמינים מסחרית. 

התרכובות הפולאטיות העיקריות המזוהות במוצרי כלורלה הן: 5-CHO-H4 פולאט (60-62%) ו-5-CH3-H4 פולאט (24-26%) והתרכובות הפוליות המינוריות הן 10-CHO-folate (5-7% ), חומצה פולית H4 (4%) ופולאט מחומצן מלא (3-6%) [29].

ויטמין B12 מסונתז ע"י חיידקים מסוימים, אך לא ע"י צמחים [30]. מזונות שמקורם בבעלי חיים, כגון בשר, חלב, דגים וביצים, הם המקורות התזונתיים העיקריים של B12 לבני אדם [31]. 

תכולת ה-B12 גבוהה בהרבה ב-C. pyrenoidosa מאשר ב-C. vulgaris כאשר היא גדלה בתנאי תרבית פתוחה [32]. B12 אינו חיוני לצמיחה של מיני כלורלה אלה, מה שמצביע על כך שתאי כלורלה סופגים וצוברים כמויות גדולות של B12 אקסוגני. 

חלק ממוצרי Chlorella המכילים B12 גבוהים מכילים תרכובות קורינואידיות לא פעילות כגון 5-methoxybenzimidazolylcobamide וקורינואיד נטול קובלט. לפיכך, אם מוצרי כלורלה בעלי B12 גבוה נצרכים כמקור B12 בלעדי, הערכת תוכן מדויקת דורשת זיהוי של תרכובות B12 באמצעות כרומטוגרפיה נוזלית-ספקטרומטריית מסה טנדמית [33].

מינרלים מוצרי Chlorella הזמינים מסחרית מכילים מגוון מינרלים הנדרשים לאדם. בפרט, מוצרי כלורלה מכילים כמויות ניכרות של ברזל (104 מ"ג/100 גרם משקל יבש) ואשלגן (986 מ"ג/100 גרם משקל יבש), שמתוכם צריכה נאותה מונעת אנמיה, ויתר לחץ דם. 

הברזל ממלא תפקידים פיזיולוגיים בנשימה, ייצור אנרגיה, סינתזת DNA ותפוצת תאים. הפיטטים בדגנים מעכבים בצורה חזקה את ספיגת הברזל במעיים מכיוון שהם יוצרים קלאטים של ברזל ליצירת קומפלקס בלתי מסיס [34]. לפיכך, אנשים בתזונה טבעונית וצמחונית עשויים להיות בסיכון לאנמיה מחוסר ברזל [35]. 

מחקרים בחולדות ובבני אדם חקרו האם תוספת כלורלה יכולה למנוע אנמיה מחוסר ברזל. ומסתבר  שתוסף כלורלה מפחית באופן משמעותי את סיכון לאנמיה הקשורה להריון [36]. 

סלניום (Se) הוא מינרל קורט חיוני המשמש כחומר מזין בסיסי לבריאות האדם. זהו מרכיב של סלנופרוטאינים, כגון תיורדוקסין רדוקטאז וגלוטתיון פרוקסידאזות, ומגן מפני נזק חמצוני בין תאי [37]. לכן, רמות נמוכות של סלניום מראות פעילויות פרמצבטיות שונות, כולל השפעות אנטי-גידול ואנטי-הזדקנות. עם זאת, רמות גבוהות של סלניום מעוררות יצירת מיני חמצן תגובתיים.

בדרך כלל, הצורות האורגניות של סלניום זמינות יותר ביולוגיות ופחות רעילות מאשר הצורות האנאורגניות של סלניום. סלניט (SeO32−) וסלניט (SeO42−) הם הצורות השולטות של Se במים מתוקים. 

מיקרו-אצות פועלות כמעביר עיקרי של סלניום ממים למזין מסננים ואורגניזמים אחרים. למרות שרוב מיני הצמחים צוברים פחות מ-25 מיקרוגרם Se/g משקל יבש [38], כמה מיני אצות יכולים לצבור Se בריכוזים גבוהים (100 מיקרוגרם Se/g משקל יבש) [39]. 

סלניום חיוני לאצות רבות ומתפקד כדי להגן עליהן מפני נזקי חמצון. ההצטברות המקסימלית של Se אורגני נמצאה ב-316 מיקרוגרם/גרם משקל יבש בתנאי Se נמוך יחסית (75 מ"ג סלניט/ליטר בינוני) [40], מה שמצביע על כך ש-C. vulgaris הוא מצבר Se יעיל ושתאי Chlorella מועשרים בסלניום עשויים להיות שימושים עבור האדם.

פיגמנטים קרוטנואידים הם מטבוליטים משניים בפיגמנטים הטבעיים הנפוצים ביותר המשתתפים בתהליכים ביולוגיים שונים בצמחים, כולל פוטוסינתזה, פוטומורפוגנזה, הגנת הפוטו והתפתחות [41]. 

הם משמשים גם כחומרי צבע ורכיבים קריטיים בתזונה האנושית, כגון נוגדי חמצון ופרווטימין A [41]. יותר מ-400 קרוטנואידים זוהו באורגניזמים חיים [42], ו-β-קרוטן, אסטקסנטין, לוטאין, זאקסנטין וליקופן ידועים כקרוטנואידים העיקריים ביניהם. 

המיקרו-אצה הירוקה Dunaliella salina מייצרת ריכוזים גבוהים של β-קרוטן של עד 14% מהמשקל היבש של האצות [43]. Haematococcus pluvialis מעלה את ריכוז האסטקסנטין עד ל-4-5% ממשקל האצות היבש [44] בתנאי לחץ. מוצרי כלורלה מכילים תכולה נמוכה יותר של סך קרוטנואידים (כ-1.3%) [45], בהשוואה לאצות הירוקות שהוזכרו לעיל. לפי הדיווחים, C. vulgaris מייצר לוטאין כקרוטנואיד העיקרי [46]. עם זאת, על פי הדיווחים, C. zofingiensis צובר כמויות משמעותיות של אסטקסנטין, והוא עשוי להיות אורגניזם מתאים לייצור המוני של אסטקסנטין [47].

פעילויות פרמקולוגיות של מוצרי כלורלה

מכיוון שתאי כלורלה מכילים חומרים מזינים שונים ותרכובות פעילות ביולוגית, ההשפעות של תוסף כלורלה על מניעת התפתחות מחלות שונות נחקרו בחולדות ובעכברים, כולל חיות ספציפיות למחלה. מחקרים אלה בבעלי חיים היו שימושיים להבהרת ההשפעות הבריאותיות הספציפיות של תוספי כלורלה. יתרה מכך, ההשפעות של תוספת כלורלה על הפחתת מגוון מחלות בבני אדם נחקרו. מחקרים אלה השתמשו ב-C. vulgaris או ב-C. pyrenoidosa מכיוון שמינים אלו זמינים מסחרית כמוצרי Chlorella.

כלורלה השפעות נגד יתר לחץ דם

כידוע יתר לחץ דם מגביר את הסיכון למחלות לב וכלי דם. תרכובות נוגדות יתר לחץ דם במזונות זוהו באמצעות מודל של חולדה ספונטנית (SHRSP) בעלת נטייה גנטית ליתר לחץ דם ושבץ מוחי חקרו את ההשפעות של אבקת כלורלה מיובשת (C. regularis) על לחץ הדם, נגעי שבץ מוחי ותוחלת החיים של חולדות SHRSP. 

לחץ דם מוגבר ירד משמעותית בקבוצות הכלורלה 10% ו-20% בהשוואה לקבוצת הביקורת שלא טופלה. רמות הכולסטרול הכוללות בסרום היו נמוכות משמעותית בכל קבוצות הכלורלה, ואורך החיים הממוצע שלהן היה יותר מזה של הביקורות. 

כדי לאפיין את התרכובות נגד יתר לחץ דם בכלורלה, אבקת כלורלה חולקה לשברים מסיסים במים חמים, מסיסים בשומנים ושברים שיוריים. לחץ הדם היה נמוך יותר באופן משמעותי בחולדות שניזונו משבר השומנים או השארית, אך לא באלו שהוזנו מהחלק המסיס במים. 

חלק השומנים הכיל כמויות ניכרות של קרוטנואידים, שהם נוגדי חמצון חזקים, ופוספוליפידים, המתווכים את חילוף החומרים של קולגן ואלסטין באבי העורקים. 

החלק הנותר הכיל רמה גבוהה של ארגינין, מה שמגביר את הייצור של גורם מרגיע שמקורו באנדותל. השפעות מועילות אלו של אבקת כלורלה על חולדות SHRSP עשויות לנבוע מסינרגיות בין התרכובות הביו-אקטיביות הרבות שלה.

כדי להעריך האם תוסף יומי של Chlorella יכול להפחית את לחץ הדם בנבדקים עם לחץ דם גבוה קל עד בינוני, נערך מחקר פיילוט ב-24 משתתפים שקיבלו C. pyrenoidosa (10 גרם של טבליות Chlorella ו-100 מ"ל תמצית כלורלה) [48]. לאחר חודשיים של תוספת כלורלה, קצב הלב הממוצע ולחצי הדם הסיסטולי והדיאסטולי בישיבה השתנו רק במעט. מצד שני, עבור חלק מהנבדקים עם יתר לחץ דם קל עד בינוני, תוספת כלורלה הפחיתה או שמרה על לחץ הדם הדיאסטולי בישיבה.

נוקשות עורקים היא גורם סיכון מבוסס היטב למחלות לב וכלי דם [49]. מחקרים קודמים דיווחו שנוגדי חמצון, אשלגן וחומצות שומן בלתי רוויות n-3 מפחיתים את קשיחות העורקים. 

תחמוצת החנקן (NO), המופקת מארגינין באנדותל כלי הדם, היא מווסת חשובה של קשיחות עורקים. מוצרי כלורלה מכילים נוגדי חמצון, ויטמינים, אשלגן, ארגינין וחומצות שומן בלתי רוויות n-3. לא נצפו הבדלים בלחץ הדם או בקצב הלב לפני ואחרי תוספת בשתי קבוצות הפלצבו והכלורלה. שינויים אלו במהירות גלי הדופק של הזרוע-קרסול עם תוספת כלורלה היו בקורלציה לרמת NOx בפלזמה. תוצאות אלו מצביעות על כך שתוסף כלורלה מפחית את נוקשות העורקים אצל נבדקים צעירים ומבוגרים כאחד.

היעילות של תוסף כלורלה בהפחתת גורמי סיכון קרדיווסקולריים הוערכה במטה-אנליזה של 19 מחקרים אקראיים מבוקרים הכוללים 797 נבדקים [50]. המחקר הגיע למסקנה שתוספי כלורלה משפר את רמות הכולסטרול הכולל, רמות כולסטרול ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה, לחץ דם סיסטולי, לחץ דם דיאסטולי ורמות גלוקוז בדם בצום אך לא את רמות טריגליצרידים, רמות כולסטרול ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה ואינדקס מסת הגוף.

כלורלה השפעות אנטי היפרכולסטרולמיות ואנטי היפרליפמיות

עלייה בכולסטרול הכולל ובטריגליצרידים ומטבוליזם לא תקין של ליפופרוטאינים ואפוליפופרוטאין אחראים לסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם. הרכיבים הבלתי ניתנים לעיכול של מזון, כגון סיבים תזונתיים, מורידים את הכולסטרול בסרום ע"י עיכוב ספיגת סטרואידים ניטרליים במעיים [51]. 

החלק הבלתי ניתן לעיכול העלה את רמות ה-mRNA בכבד של כולסטרול 7α-hydroxylase, שהוא האנזים המגביל את הקצב עבור קטבוליזם כולסטרול וסינתזה של חומצות מרה [52]. תוצאות אלו מצביעות על כך שלחלק הבלתי ניתן לעיכול של Chlorella יש פעילות היפרכולסטרומית, אשר משפרת את קטבוליזם הכולסטרול באמצעות וויסות העל של ביטוי הכולסטרול 7α-hydroxylase בכבד.

דווח כי תוספי כלורלה מפחיתים את רמות הכולסטרול בסרום בחולי היפרליפמיה ובמטופלים בהיפרכולסטרולמיה קלה בניסוי קטן ופתוח [53]. 

בנבדקים בעלי יתר כולסטרול קל, מתן כלורלה הביא לשינויים ניכרים ברמות הכולסטרול הכולל, הטריגליצרידים, לוטאין/זאקסנטין ורמות α-קרוטן, כמו גם ירידה משמעותית בכולסטרול ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה מאוד, אפוליפופרוטאין B, ליפופרוטאין ללא צפיפות גבוהה, ורמות ליפופרוטאין/טריגליצרידים בצפיפות גבוהה [54]. 

תוצאות אלו מצביעות על כך שכלורלה עשויה לעכב את ספיגת המעיים של שומנים תזונתיים ואנדוגניים. בנוסף, השינויים שנצפו בשומנים בדם עשויים להיות קשורים לשינויים בקרוטנואידים בסרום. תוצאות אלו מצביעות על כך שצריכה יומית של כלורלה מספקת יתרונות בריאותיים פוטנציאליים ע"י הפחתת רמות גורמי הסיכון של שומנים בדם, כגון: טריגליצרידים וכולסטרול כולל, בנבדקים היפר-כולסטרולמים קלים.

כלורלה אפקט אנטי-סוכרתי

סוכרת מסוג 2, המהווה 90-95% מכלל מקרי הסוכרת, היא בעיה בריאותית חמורה המשפיעה על למעלה מ-380 מיליון אנשים ברחבי העולם [55]. 

רמות גבוהות של גלוקוז בדם, תנגודת לאינסולין ורגישות נמוכה לאינסולין הם המאפיינים העיקריים של חולים עם סוכרת מסוג 2, וכתוצאה מכך למצבים חמורים, כולל טרשת עורקים, נזק לכליות ורטינופתיה [56].

במודל בעלי חיים המושרה ע"י סטרפטוזוטוצין של סוכרת, נערכו מספר מחקרים כדי להבהיר את המנגנונים העומדים בבסיס הפעילות האנטי-סוכרתית של תוספי כלורלה. העריכו את ההשפעות של תוספת כלורלה על מצב נוגד חמצון וקטרקט ע"י האכלה של תזונה המכילה 7.3% (w/w) אבקת כלורלה (C. regularis) לחולדות עם סוכרת הנגרמת ע"י סטרפטוזוטוצין. לאחר 11 שבועות של תוספת, רמות שומנים בדם בנסיוב (אינדקס למצב חמצוני) והמוגלובין מסוכר בדם היו נמוכות יותר בחולדות בתוספת כלורלה מאשר בחולדות ביקורת. עם זאת, רמת הגלוקוז בסרום לא הייתה שונה בין הקבוצות. 

תוספת כלורלה עיכבה את התפתחות אטימות העדשה. תוצאות אלו מצביעות על כך שתוספת כלורלה עשויה להועיל למניעת סיבוכי סוכרת כגון: קטרקט, אולי בשל פעילות התרכובות נוגדות החמצון שלה.

כלורלה אפקט מגן על הכבד

לתמצית C. vulgaris יש השפעה חזקה על הגנת הכבד על פגיעה חריפה בכבד הנגרמת ע"י פחמן טטרכלוריד בעכברים. תמצית כלורלה של 50, 100 או 200 מ"ג/ק"ג של דיאטה, ניתנה לעכברים כל יומיים במשך ארבעה שבועות, ופחמן טטרכלוריד ניתן תוך-צפקי 3 שעות לאחר התוסף האחרון של Chlorella. טיפול בפחמן טטרכלוריד העלה את רמות הסרום של אלנין ואספרטט אמינוטרנספראזות, חמצון שומנים וביטוי ציטוכרום P450 וירידה ברמות מופחתות של גלוטתיון ואנזימי הגנה נוגדי חמצון תאיים; כל השינויים הללו היו נמוכים משמעותית בקבוצות הכלורלה (דיאטה של 100 ו-200 מ"ג/ק"ג). למרות שנמק הפטוציטים הצטמצם קלות בקבוצה שטופלה ב-50 מ"ג/ק"ג כלורלה, הוא נעדר בקבוצות שטופלו ב-100 מ"ג/ק"ג כלורלה. 

תוצאות אלו מצביעות על כך שלתמצית כלורלה יש השפעה מגנה על פגיעה חריפה בכבד הנגרמת ע"י פחמן טטרכלוריד בעכברים, ככל הנראה עקב עיכוב של הפעלת ציטוכרום P450 המושרה ע"י פחמן טטרכלוריד והפעלת אנזימים נוגדי חמצון ומוציאי רדיקלים חופשיים.

מחלת כבד שומני לא אלכוהולי (NAFLD) היא קבוצה של הפרעות מטבוליות המערבות הצטברות שומן חריגה של יותר מ-5-10% בהפטוציטים. הדבר משפיע על 10-35% מאוכלוסיית העולם [57]. 

NAFLD כולל סטאטוזיס, סטאטו-הפטיטיס לא-אלכוהולית, פיברוזיס, שחמת וקרצינומה של הכבד. לרוב חולי NAFLD יש לפחות תסמונת מטבולית אופיינית אחת, כולל תנגודת לאינסולין, לחץ דם גבוה, דיסליפידמיה, סוכרת והשמנה [58]. 

משקל הגוף הממוצע וריכוזי אנזימי הכבד היו נמוכים משמעותית בקבוצת הכלורלה מאשר בקבוצת הפלצבו, וריכוז האינסולין בסרום היה גבוה משמעותית בקבוצת הכלורלה מאשר בקבוצת הפלצבו. לכן, לתוספת כלורלה עשויה להיות השפעות מועילות על הפחתת משקל ורמות גלוקוז בסרום ושיפור סמנים ביולוגיים דלקתיים כמו גם תפקודי כבד בחולי NAFLD [59].

כדי להעריך את הבטיחות והיעילות של Chlorella (C. pyrenoidosa) בחולים שנדבקו כרונית בגנוטיפ 1 של וירוס הפטיטיס C, החולים קיבלו תוסף פומי יומי של Chlorella (הן של תמצית כלורלה וטבליות) במשך 12 שבועות [60]. רוב המטופלים (כ-85%) הראו ירידה משמעותית ברמות אלנין aminotransferase משבוע 0 עד שבוע 12. מטופלים עם ירידה ברמת אלנין aminotransferase הראו נטייה לירידה בעומס וירוס הפטיטיס C.

כלורלה אפקט ניקוי רעלים

דיוקסינים הם קבוצה של תרכובות הקשורות לדי-בנזו-p-דיוקסין רב-כלורי ותרכובות הקשורות לדי-בנזופוראן שהם מזהמים תעשייתיים ומזהמים סביבתיים בכל מקום [61]. תרכובות אלו נספגות בקלות במערכת העיכול של היונקים ולאחר מכן מאוחסנות בכבד, ברקמת השומן ובחלב אם בשל תכונותיהן הליפופיליות [62]. 

לאירוע שכלל צריכת שמן בישול המזוהם בדיוקסינים היו השפעות טרגיות. מסתבר שהכלורלה גורמת להפרשת הדיוקסין בצואה באופן מוגבר משמעותית בקבוצת הכלורלה מאשר בקבוצת הביקורת. בנוסף, תוספת כלורלה עיכבה משמעותית את ספיגת הדיוקסינים במערכת העיכול (ירידה של כ-2-53%). תוצאות אלו מצביעות על כך שתוסף כלורלה עשוי להיות שימושי בקידום הפרשת דיוקסין.

כלורלה מעכבת את ספיגת האמינים ההטרוציקליים במעיים או משביתה תרכובות מסרטנות.

כלורלה השפעות אימונומודולטוריות

מחלה אלרגית היא תגובה חיסונית חריגה שכיחה נגד חלבונים סביבתיים תמימים (אנטיגנים) תאי CD4+ T ספציפיים לאלרגן המעורבים בהתחלת תגובתיות אלרגית יכולים להתפתח לתאי T עוזרים מסוג 1 או מסוג 2.

כלורלה השפעות נוגדות חמצון

תמצית מימית של כלורלה המכילה כמויות ניכרות של נוגדי חמצון מציגה גם פעילות אנטי-פרוליפרטיבית בתאי הפטומה אנושיים [63]. פיגמנטים ליפופיליים, כולל קרוטנואידים אנתרקסנטין, זאקסנטין ולוטאין, המופקים מתאי כלורלה נצפו כמעכבים באופן משמעותי את הצמיחה של תאי סרטן המעי הגס אנושיים [64]. תוצאות אלו מצביעות על כך שהפעילות האנטי-גידולית של כלורלה עשויה להיות ההשפעה הסינרגטית של תרכובות ביו-אקטיביות מרובות. 

מחלת אלצהיימר היא מצב נוירודגנרטיבי חמור המשפיע על בני אדם. ידוע שהאריתרוציטים של חולי אלצהיימר נמצאים במצב מחומצן יתר על המידה [65]. α-טוקופרול וקרוטנואידים כגון: לוטאין הם נוגדי חמצון ליפופיליים חשובים באריתרוציטים אנושיים [66]. 

רמות הלוטאין באריתרוציטים נמצאו נמוכות משמעותית בחולי מחלת אלצהיימר מאשר בנבדקים רגילים [67]. צריכה פומית של כמוסות לוטאין מעלה את רמות הלוטאין ומונעת הצטברות פוספוליפיד הידרופרוקסיד באריתרוציטים אנושיים [68], דבר המצביע על כך שללוטאין בתזונה יש פוטנציאל לפעול כנוגד חמצון חשוב ולכן עשוי להיות בעל השפעות מועילות בחולי מחלת אלצהיימר. 

על פי התוויות במוצרי כלורלה D ו-M, המוצרים מכילים כמויות ניכרות של לוטאין (כ-200 מ"ג/100 גרם משקל יבש). לאחר חודשיים של תוספת כלורלה, רמות לוטאין אריתרוציטים עלו פי 4.6, אך רמות הטוקופרול לא השתנו [69], 

מה שמצביע על כך שצריכת כלורלה יומית עשויה להיות יעילה לשיפור ושמירה על מצב נוגד חמצון אריתרוציטים ורמות לוטאין בבני אדם. תוצאות אלו מצביעות על כך שתוספי כלורלה תורם לשמירה על תפקוד תקין של אריתרוציטים ויש לו השפעות מועילות על דמנציה הקשורה למחלת אלצהיימר בבני אדם.

הפרעת דיכאון מז'ורי היא הפרעה נפשית נפוצה הפוגעת מאוד באיכות החיים של בני אדם. למרות שתרופות נוגדות דיכאון שונות זמינות לטיפול בדיכאון, חלק ניכר מהחולים אינם מגיבים לתרופות אלו וחלקם חווים תופעות לוואי. לכן, יש צורך בתרופות נוגדות דיכאון חלופיות בעלות יעילות ובטיחות נאותות. 

ההשפעה הטיפולית של מתן תמצית C. vulgaris מיובשת (1.8 גרם ליום) במשך שישה שבועות הוערכה בחולים עם הפרעת דיכאון מג'ורי [70]. לאחר הטיפול, המשתתפים הראו שיפורים בתסמינים הפיזיים והקוגניטיביים של דיכאון [70]. מכיוון שלחץ חמצוני הוא מנגנון פתופיזיולוגי חשוב העומד בבסיס הפרעת דיכאון מג'ורי, הפרעת דיכאון מז'ורי הופכת ביעילות באמצעות טיפול נוגדי חמצון. היעילות הטיפולית של תוסף כלורלה עשויה לנבוע מהפעולה של חומרים מזינים ותרכובות נוגדי החמצון שלו [71].

כלורלה אפקטים אחרים

סטרס ידוע היטב כמפריע להומאוסטזיס, ופוגע בתפקודים אימונולוגיים. על פי הדיווחים, תוספת כלורלה מגרה את מאגר תאי הגזע ההמטופואטיים ומפעילה לויקוציטים [72]. 

תוספי כלורלה מנע את השינויים שנוצרו ע"י שני גורמי הלחץ בכל הפרמטרים שנבדקו, מה שמרמז שתוסף כלורלה הוא כלי יעיל למניעת דיכוי מיאלוס הנגרם ע"י גורמי לחץ בודדים או חוזרים.

גורמי לחץ מעובדים במוח באמצעות הפעלה של מספר סוגים של נוירונים. גנים מוקדמים מיידיים כגון c-fos נמצאים בשימוש נרחב למיפוי אזורי מוח המעורבים בתגובות לחץ [73]. 

תוספי כלורלה הביא להפחתה משמעותית בהפעלת ציר ההיפותלמוס-יותרת המוח-יותרת הכליה הקשורה ללחץ עקב ירידה בביטוי הגנים של גורם משחרר קורטיקוטרופין בגרעין הפרה-חדרי ההיפותלמוס ותגובת הורמון אדרנו-קורטיקוטרופית נמוכה יותר. היפרגליקמיה שנגרמה ע"י גורם הלחץ הופחת באופן דומה. תוצאות אלו מצביעות על כך שתוסף כלורלה עשוי להפחית את ההשפעה של גורמי לחץ.


מקורות

1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27322258/

2. https://aiche.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/btpr.1885

3. https://www.thepharmajournal.com/archives/2018/vol7issue7/PartJ/7-7-62-339.pdf

4. https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0377840197000898

5. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0734975007000262?via%3Dihub

6. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S073497500600139X?via%3Dihub 

7. https://bioresourcesbioprocessing.springeropen.com/articles/10.1186/s40643-016-0094-8

8. https://bpspubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1476-5381.2009.00278.x

9. https://journals.lww.com/co-clinicalnutrition/Abstract/2003/03000/Arginine_availability,_arginase,_and_the_immune.12.aspx 

10. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14481680/

11. https://europepmc.org/backend/ptpmcrender.fcgi?accid=PMC1243489&blobtype=pdf

12. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31260772/

13. https://www.nature.com/articles/s41598-020-59945-w 

14. https://link.springer.com/article/10.1007/s10068-015-0255-0 

15. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0118985

16. https://academic.oup.com/jaoac/article/84/6/1708/5656907 

17. https://apb.tbzmed.ac.ir/Article/apb-27567

18. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0960852414016927?via%3Dihub 

19. https://www.cambridge.org/core/journals/proceedings-of-the-nutrition-society/article/vitamin-d-deficiency-as-a-public-health-issue-using-vitamin-d2-or-vitamin-d3-in-future-fortification-strategies/49816B8345AFC98DB16320F12608E2A2

20. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199502023320502

21. https://nutritionj.biomedcentral.com/articles/10.1186/1475-2891-14-6

22. https://www.nature.com/articles/nrdp201740

23. https://academic.oup.com/ajcn/article-abstract/55/6/1154/4715486?redirectedFrom=fulltext

24. https://academic.oup.com/humupd/article/13/3/225/2458410

25. https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0899900700002896

26. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24284617/

27. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fchem.2017.00021/full

28. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fbioe.2019.00481/full

29. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32039182/ 

30. https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Corrinoids+in+food+and+biological+samples&author=Watanabe,+F.&author=Bito,+T.&publication_year=2016&pages=229%E2%80%93244

31. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1535370217746612

32. https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.jafc.6b03550

33. https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.jafc.6b03550

34. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30010865/

35. https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMra1401038

36. https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Effect+of+microalgae+as+iron+supplements+on+ion-deficiency+anemia+in+rats&author=Gao,+F.&author=Guo,+W.&author=Zeng,+M.&author=Feng,+Y.&author=Feng,+G.&publication_year=2019&journal=Food+Funct.&volume=10&pages=723%E2%80%93732&doi=10.1039/C8FO01834K

37. https://www.mdpi.com/2072-6643/12/9/2524?fbclid=IwAR1S7fNmJb0KvXJ6-JeJy8rYzrjPeaJCsho3xqc9J9t1JdbcSUICz8gJOd8&utm_campaign=journnews_ccbj_nutrients&utm_medium=social_journ&utm_source=facebook

38. https://academic.oup.com/jxb/article/55/404/1927/772415

39. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19533119/

40. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1744-7909.2007.00600.x

41. https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1674205214000367

42. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1319562X17302784?via%3Dihub 

43. https://link.springer.com/article/10.1007/s00253-006-0777-8

44. https://link.springer.com/article/10.1023/A:1005507514694 

45. https://www.cambridge.org/core/journals/proceedings-of-the-nutrition-society/article/content-and-bioaccessibility-of-carotenoids-from-selected-commercially-available-health-supplements/D1C6E61356DFF6B9899A317FAE71CABA

46. https://pubs.acs.org/doi/10.1021/jf901070g

47. https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Chlorella+zofingiensis+as+an+alternative+microalgal+producer+of+astaxanthin:+Biology+and+industrial+potential&author=Lui,+J.&author=Sun,+Z.&author=Gerken,+H.&author=Liu,+S.&author=Jiang,+Y.&author=Chen,+F.&publication_year=2014&journal=Mar.+Drugs&volume=12&pages=3487%E2%80%933515 

48. https://www.liebertpub.com/doi/10.1089/10966200260398170

49. https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/HYPERTENSIONAHA.112.194779

50. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29037431/

51. https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Soluble+fiber:+Hypocholesteromic+effects+and+proposed+mechanisms&author=Adnerson,+J.W.&author=Deakins,+D.A.&author=Bridges,+S.R.&publication_year=1990&pages=339%E2%80%93363 

52. https://academic.oup.com/bbb/article/71/4/916/6047326 

53. https://www.jstage.jst.go.jp/article/nskkk1995/49/6/49_6_395/_article/-char/ja/ 

54. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24920270/

55. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29129000/ 

56. https://journals.lww.com/psychosomaticmedicine/Abstract/2001/07000/Association_of_Depression_and_Diabetes.15.aspx 

57. https://publications.aap.org/pediatrics/article-abstract/118/4/1388/69107/Prevalence-of-Fatty-Liver-in-Children-and?redirectedFrom=fulltext 

58. https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S2213858714700324 

59. https://www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614(16)30170-4/fulltext 

60. https://www.wjgnet.com/1007-9327/full/v19/i7/1085.htm 

61. https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/004565359490393X 

62. https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/0045653595002480 

63. https://pubs.acs.org/doi/10.1021/jf0479517 

64. https://pubs.acs.org/doi/10.1021/jf802111x 

65. https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/019745809190033G 

66. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0003269708004430?via%3Dihub 

67. https://content.iospress.com/articles/journal-of-alzheimers-disease/jad111493 

68. https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/antioxidant-effect-of-lutein-towards-phospholipid-hydroperoxidation-in-human-erythrocytes/F93840B4B119F68B804021A54BDEBA16 

69. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24200934/ 

70. https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0965229915001016 

71. https://link.springer.com/article/10.1007/s11010-007-9453-2 

72. https://link.springer.com/article/10.1007/s002620050281 

73. https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=The+contribution+of+immediate+early+genes+to+the+understanding+of+brain+processing+of+stressors&author=Armario,+A.&publication_year=2006&pages=199%E2%80%93221 

מקור:74. 

https://www.mdpi.com/2072-6643/12/9/2524?fbclid=IwAR1S7fNmJb0KvXJ6-JeJy8rYzrjPeaJCsho3xqc9J9t1JdbcSUICz8gJOd8&utm_campaign=journnews_ccbj_nutrients&utm_medium=social_journ&utm_source=facebook


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

איזו מברשת שיניים ומשחת שיניים מומלצת לסובלים מדלקת חניכיים כרונית