האם השומן בבטן עמיד לדיאטת הצום לסירוגין?

האם השומן בבטן עמיד לדיאטת הצום לסירוגין
מדענים מיפו את מה שקורה למאגרי השומן במהלך צום לסירוגין (כל יום שני), עם גילוי לא צפוי שסוגים מסוימים של שומן עמידים יותר לירידה במשקל.
המחקר בעכברים, חוקרים אוסטרלים מיפו את המתרחש מאחורי הקלעים ברקמת השומן במהלך צום לסירוגין, והראו שהדבר מעורר מפל של שינויים דרמטיים, תלוי בסוג משקעי השומן ובמקום שהם נמצאים סביב הגוף.



באמצעות מכשירים חדישים, חוקרים מאוניברסיטת סידני גילו ששומן סביב הקיבה, שיכול להצטבר ל"בטן בולטת" בבני אדם, נמצא כ"מצב שימור", מסתגל עם הזמן והופך עמיד יותר לירידה במשקל.

הממצאים מתפרסמים ב- Cell Reports.

צוות מחקר שהובל ד"ר מארק לאראנס בחן סוגי רקמות שומן ממקומות שונים כדי להבין את תפקידם במהלך צום של כל יום אחר, שם לא נצרך מזון בימים חלופיים.

סוגי השומן בהם נמצאו שינויים כללו שומן "בטן" קרביים, כלומר רקמת שומן המקיפה את איברינו כולל הקיבה, ושומן תת עורי, שנמצא ממש מתחת לעור וקשור לבריאות מטבולית טובה יותר.

"בעוד שרוב האנשים יחשבו שכל רקמת השומן כזהה, למעשה, המיקום עושה הבדל גדול", אמר הסופר הבכיר ד"ר לארנס ממרכז צ'רלס פרקינס ובית הספר למדעי החיים והסביבה באוניברסיטת סידני.

"הנתונים שלנו מראים כי גם שומן קרביים וגם תת עורי עוברים שינויים דרמטיים במהלך צום לסירוגין," אמר ד"ר לארנס, שהוא גם מכון סרטן של עמית המחקר העתידי של NSW.

מדוע שומן קרביים יכול להיות עמיד לירידה במשקל?

במהלך הצום, רקמת השומן מספקת אנרגיה לשאר חלקי הגוף ע"י שחרור מולקולות של חומצות שומן.

עם זאת, החוקרים גילו ששומן הקרביים הפך עמיד לשחרור זה של חומצות שומן במהלך הצום.


היו גם סימנים לכך ששומן הקרביים והתת עוריים הגדילו את יכולתם לאגור אנרגיה כשומן, ככל הנראה לבנות מחדש את מאגר השומנים במהירות לפני תקופת הצום הבאה.

ד"ר לארנס אמר כי ייתכן שהיסטוריה של תקופות צום חוזרות ונשנות גרמה למסלול איתור שימור בשומן הקרביים.

"זה מצביע על כך ששומן הקרביים יכול להסתגל להתקפי צום חוזרים ונשנים ולהגן על מאגר האנרגיה שלו," אמר.

"סוג זה של הסתגלות עשוי להיות הסיבה לכך ששומן הקרביים יכול להיות עמיד לירידה במשקל לאחר תקופות ארוכות של דיאטה."

ד"ר לארנס אמר כי השימוש במודל עכבר היה אנלוגי שימושי לפני מחקרים בבני אדם.

"הפיזיולוגיה של העכברים דומה לבני אדם, אך חילוף חומרים שלהם מהיר הרבה יותר, ומאפשר לנו לצפות בשינויים במהירות רבה יותר מאשר בניסויים בבני אדם, ולבחון רקמות שקשה לדגום בבני אדם", אמר.



מחקר עתידי בעכברים ובבני אדם יכול לחשוף את המנגנונים שבאמצעותם התנגדות זו מתרחשת וגם אילו סוגי דיאטות והתערבויות אחרות עשויים להיות הטובים ביותר בהתמודדות עם שומן בבטן.

מיפוי הפעולות הפנימיות של מרבצי השומן

צוות המחקר בחן יותר מ- 8500 חלבונים הממוקמים במאגרי השומן, ויצר קטלוג שינויים שחלו במהלך צום לסירוגין, תוך שימוש בטכניקה הנקראת פרוטאומיקה.

פרוטאומיקה (חקר כל החלבונים) תחום מחקר חדש יחסית שלוקח את שמו מגנומיקה (חקר כל הגנים), עוקב אחר התגובה של חלבונים בתנאים מסוימים, שבמקרה זה צום לסירוגין.

התוצאות מספקות מקור נתונים עשיר המסייע לצייר תמונה שלמה יותר על פעולתן הפנימית של רקמת השומן.

באמצעות פרוטאומיקה התריעו צוות המחקר על שינויים משמעותיים בתאים הנגרמים ע"י צום לסירוגין, ולאחר ניתוח נוסף הדגישו את מנגנון השימור של השומן הקרביים בפעולה.

המחקר נערך באמצעות המכשירים של הספקטרומטרייה ההמונית של סידני במרכז צ'רלס פרקינס, חלק ממתקני המחקר המרכזיים של אוניברסיטת סידני.

ד"ר לאראנס אומר כי יש לציין כי ממצאים מהמחקר לסירוגין עשויים שלא לחול על משטרי תזונה שונים כגון דיאטת 5:2 (צום יומיים מתוך 7) או הגבלת קלוריות, אשר נפוצה בקרב אנשים המעוניינים לרדת במשקל.

התוצאות מניחות את הבסיס למחקרים עתידיים, אשר ינתחו את המולקולות האחראיות לכך ששומן הקרביים עמיד בפני שחרור אנרגיה במהלך הצום, ויעזור לקבוע אילו תוכניות תזונה מועילות ביותר לבריאות המטבולית.

"סוג זה של מחקר התאפשר ע"י מכשירים חדשים אלה המאפשרים לנו 'להסתכל מעבר לפנס הרחוב' - זו השערה שמייצרת. ידענו שנמצא משהו אבל לא ידענו מה", הסביר ד"ר לארנס.

"כעת, לאחר שהראינו ש'שומן בבטן 'בעכברים עמיד בפני דיאטה זו, השאלה הגדולה תהיה לענות מדוע, ואיך נוכל להתמודד בצורה הטובה ביותר עם זה?"


מקור
Materials provided by University of Sydney. Note: Content may be edited for style and length.
https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S2211124721001182

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

איזו מברשת שיניים ומשחת שיניים מומלצת לסובלים מדלקת חניכיים כרונית