דיאטה וגרלין - הורמון הרעב

גרלין נחשב גם ל"הורמון הרעב", הידוע גם בשם lenomorelin (או בקיצור: INN), הגרלין הינו הורמון פפטידי המיוצר ע"י תאי הכולינרגית במערכת העיכול, אשר מתפקדים כנוירופפטידים במערכת העצבים המרכזית. מלבד ויסות התיאבון, גרלין גם בעל תפקיד חשוב בוויסות והשימוש באנרגיה.

כאשר קיבתנו ריקה ואנו "רעבים" לאכול את הג'נק-פוד, מופרש בתגובה ההורמון גרלין. כאשר הקיבה היא מתוחה, הפרשת מופסקת, הגרלין פועל על תאי המוח בהיפותלמוס כך הוא מגביר את הרעב, וכמו כן מגביר את הפרשת חומצת הקיבה ואת התנועתיות המעיים (פריסטלטיקה) וזאת בכדי להיתכונן לקראת אכילת האוכל!!!.

קולטן לגרלין, נמצא על אותם תאים במוח המשמשים כרצפטורים  להורמון לפטין, המכונה גם כהורמון השובע היות ויש לו השפעות הפוכות מההורמון גרלין.

הגרלין ממלא תפקיד חשוב בוויסות הנוירונים דופאמין המקשרים באזור tegmental אל nucleus accumbens (אתר הממלא תפקיד בעיבוד תשוקה מינית, גמול, וחיזוק, ובפהתפתחות ההתמכרויות) באמצעות קולטנים ואינטראקציה עם הנוירוטרנסמיטורים - דופמין ואצטילכולין. הגרלין מקודד ע"י הגן GHRL. שלא כמו במקרה של יתר הפפטידים האנדוגנים, גרלין מסוגל לחצות את מחסום דם-מוח, נותן פוטנציאל קליני ייחודי אקסוגני למילוי גרלין.

גרלין משתתף בוויסות תהליך המורכב של הומאוסטזיס באנרגיה, אשר מתאים הן השקעת אנרגיה ע"י התאמת אותות הרעב ותפוקת האנרגיה ע"י התאמת יחס האנרגיה מייצור ה- ATP, אחסון השומן, אחסון גליקוגן, ואיבוד חום לטווח הקצר. התוצאה הסופית של תהליכים אלה בא לידי ביטוי במשקל הגוף, ונמצאה תחת ניטור רציף וכוונון מבוסס על אותות וצורכים מטבוליים. בכל רגע נתון בזמן, הדבר עשוי להיות בשיווי משקל או בחוסר שיווי משקל. התקשורת: קיבה-המוח היא חלק חיוני בהומאוסטזיס של האנרגיה.

גרלין נקשר כאמור לתיאבון והתנהגויות. רמות גרלין במחזור עולות לרמה גבוהה ביותר לפני הארוחה ואת הנמוכה ביותר היא מיד לאחר האכילה.
יש לציין כי זריקות של גרלין בבני אדם ובחולדות הוכחו כמגבירות את צריכת המזון באופן התלוי במינון. זריקות גרלין מגבירות את המוטיבציה של החיה לחפש מזון.
משקל גוף מווסת באמצעות מאזן אנרגיה, כמות האנרגיה הנצרכת לעומת כמות האנרגיה היוצאת על פני תקופה ארוכה של זמן. מחקרים הראו שרמות גרלין מתואמות למשקל הגוף. נתונים אלה רומזים שפונקציות הגרלין הינן כצליל תזכורת לשמנה, שליח בין מאגרי האנרגיה של הגוף והמוח.
כאשר אנו מרזים רמות גרלין שלנו עולות - כך אנו חשים ברעב מוגבר!, דבר הגורם לצריכת מזון מוגברת ועלייה במשקל. מצד שני, כאשר אנו עולים במשקל, רמות גרלין יורדות, דבר המוביל לירידה בצריכת המזון ולירידה במשקל. הדבר מצביע על כך שהגרלין פועל כרגולטור במשקל הגוף, ובשמירה על משקל גוף ומשת האנרגיה.

לכן ניתן לפעמים ע"י גורמי תזונה שונים, לדכא את הפרשת הגרלין וכך לדכא את תחושת הרעב, ו/או לחילופין להגביר את הפרשת הלפטין!, וכך לגרום לניצול האגרי השומן בצורה יעילה יותר!.

רמות הגרלין נוטות לעלות בריכוזם בפלזמה עם העלייה בגיל, דבר העשוי לתרום להגברת הנטייה להשמנה כשאנשים מזדקנים.

מה אנו יכולים לעשות, בכדי להרזות עם ההורמונים?

ה"שיפור ברמות גרלין לפטין", כך נמצא במספר מחקרים שנטילת שמן דגים.
גורמים אחרים המסייעים לירידה במשקל לטווח ארוך כוללים:
פעילות גופנית מוגברת.
השורה התחתונה, הורמונים הם בעלי אינטראקציות רבות אשר גורמים לשינויים בתיאבון ובהרעב שלנו. מספר גורמים משפיעים על הורמונים אלה והתגובה שלנו אליהם.
קח שמן דגים. חומצות שומן אומגה 3 בעת העלייה בתחושת הרעב, בעיקר הערב.
לִישׁוֹן יותר. היות וחוסר בשינה מוביל לרבות גבוהות יותר של גרלין ופחות לפטין, כמו גם משבש את המטבוליזם של הגלוקוז והאינסולין.



מאת: ד"ר קובי עזרא (Ph.D) מומחה לרפואה נטורופטית, מומחה לתזונה רפואית ודיאטה מהירה. כתב את הספרים: 1. אבן הפינה בתחום פיתוחהגוף. 2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי. 3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאול!. לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שמן דגים אומגה 3 חסרונות, אומגה 3 יתרונות, אומגה 3 מתי לקחת? קובי עזרא