מה ההבדלים בין שריר לשומן?, הוצאת אנרגיה במנוחה, קובי עזרא

שלום כאן קובי עזרא מומחה לרפואה נטורופטית, היום אספר לכם באופן כללי על ההבדלים בין שומן לשריר, היתרונות והחסרונות של שריר מול שומן, המצב המטבולי והמורפולוגי, האם אפשרי להפוך שומן לשריר? ועוד. כמובן אם יש לכם שאלות אתם מוזמנים לשאול אותי כאן בתגובות ובשמחה אשיב לכם, ואם אתם משוחרי הבריאות והכושר אז הירשמו לערוץ כדי להישאר מעודכנים. 

מה ההבדלים בין שריר לשומן?, הוצאת אנרגיה במנוחה, קובי עזרא


הבדלים בין שריר לשומן. ראשית רקמת שריר דחוסה יותר בהשוואה לרקמת שומן, כלומר שמסת השרירים תופסת פחות נפח מאשר מסת שומן באותו המשקל. 

למעשה השרירים תופסים כארבע חמישיות מנפח השומן במשקל נתון. כלומר ששני אנשים עשויים להיות בעלי אותו גובה ומשקל, אבל האדם עם אחוז שומן הגוף הגבוה יותר יראה בצורה הגופנית שונה לחלוטין מחברו.

היום אנו דנים בהבדל בין שריר לשומן. האם באמת שוקלים יותר? האם אתה יכול להפוך שומן לשריר? והכי חשוב - האם יש דרך טובה יותר לעקוב אחר ההתקדמות מאשר לעלות על הסולם?


מה ההבדל בין קילו שומן לקילו שריר?

תחשוב לחידה הישנה ההיא: "מה שוקל יותר, קילו נוצות או קילו עופרת?" כולנו יודעים שקילו זה קילו - אז מאיפה קיבלנו את הרעיון ששריר שוקל יותר משומן?

שריר ושומן למעשה שונים בצפיפות שלהם, כלומר שקילו שומן תופס יותר מקום בהשוואה לקילו שריר, כלומר ששריר יותר צפוף משומן, תופס שטח של ארבע חמישיות בשומן. מסיבה זו, גם אם שני אנשים הם באותו הגובה והמשקל, גופם עשוי להיראות שונה מאוד בהתאם לאחוזי השומן בגופם.

האם שריר טוב יותר משומן?

ישנם יתרונות רבים נוספים למסת גוף רזה גבוהה יותר מלבד הסיבה הפופולרית ביותר - בעל מבנה גוף שרירי ורזה יותר.

הסיבות הללו הן: בעל מסת גוף רזה גבוהה יותר יכול להגביר את הסיבולת, להגביר את החיוניות ולשפר את המטבוליזם שלנו. ששרירים בנוסף מסייעים בשריפת קלוריות כשאנו נמצאים במצב של מנוחה. חילוף החומרים בתוך רקמת השומן דורש פחות קלוריות.

בעוד שמקורות לא מסכימים לגבי המספרים המדויקים, ברור ששריר שורף יותר קלוריות משומן לאורך היום (הדבר נקרא "קצב חילוף החומרים היומי") גם כשאנו לא מתאמנים. מכיוון שאנו מסוגלים לשרוף יותר קלוריות בזמן מנוחה, הוספת מסת שרירים עשויה לעזור לכם לרדת באחוזי השומן.

איך אני הופך שומן לשריר?

אז אתם בטח שואלים: איך אני הופך שומן לשריר? אין דרך להמיר שומן לשריר, היות והם רקמות שונות, כלומר ששריר מורכב העיקר מחלבון - חומצות אמינו, ורקמת שומן מחומצות שומן (טריגליצרידים). 

אך שי לומר שניתן לאבד שומן, כלומר לנצל את חומצות השומן ליצירת אנרגיה ו\או לבנות  שרירים, עקב אימון גופני ותזונה בהתאמה.

למעשה הדרך הטובה ביותר למקסם את העלייה במסת השרירים היא לשלב אימוני התנגדות, כגון אימון במשקל גוף, הרמת משקולות או שימוש במכשירי התנגדות. 

בגדול יש שני סוגים של שומן בגוף. השומן התת עורי ושומן בקרביים. השומן התת-עורי נמצא מתחת לעור בעוד ששומן הקרביים מקיף את האיברים הפנימיים בבטן. למעשה עלייה או ירידה בשני סוגי השומן בגוף תלויה בגורמים כמו: באורח החיים ובגנטיקה של האדם. 

שומן תת עורי ממלא תפקיד חיוני בגוף, ומסייע בשמירה על טמפרטורת הגוף כשהוא מבודד את הגוף. בנוסף, הוא משמש כמקור אנרגיה. אך יש לומר שהשומן התת עורי והשומן בקרביים מגנים על מבנים פנימיים בגוף לרבות שרירים, איברים, כלי דם, עצבים וכו'.

שריר הוא כאמור סוג אחר של רקמה בגוף. שלושת סוגי רקמת השריר בגוף הם שריר חלק, שריר הלב ושריר השלד. שרירים חלקים מצויים בדפנות האיברים הפנימיים לרבות כלי הדם, קיבה, מעיים וכו'. שריר הלב מופיע אך ורק בדופן הלב. שרירי השלד מחוברים לעצמות בדרך הגידים.

עוד הבדלים בין שריר לשומן: צבע השומן חום עד צהוב ואילו צבע השריר הוא לרוב אדום. חֲשִׁיבוּת השומן לשמירת טמפרטורת הגוף ולשמירת בריאות העור והשיער והשרירים חשובים על מנת לספק תמיכה מבנית, תנועה של חלקי הגוף ולאחסון גלוקוז לאנרגיה בצורת גליקוגן.

רמות נורמליות באופן כללי, הגוף מכיל 10-30% שומן ואילו 30-55% שרירים. אימוני סיבולת לב ריאה יגרמו להפחתת השומן בגוף ואילו אימוני כוח יגדילו את מסת השריר.



הוצאת אנרגיה במנוחה (REE) לגבר רגיל במשקל 70 ק"ג

איבר או רקמה
קצב מטבולי
(
kcal/kg/day)
משקל
(ק"ג)
ממשקל הגוף
(%)
סה"כ REE
(קלוריות)
סה"כ REE
(%)
שומן
4.5
15
21%
67.5
4%
שריר
 13-18
28.2
40%
366.6
22%
אחר
12
23.2
33%
278.4
17%
כבד
200
1.8
3%
360
22%
מוח
240
1.4
2%
336
20%
לב
400
0.3
0%
120
7%
כליות
400
0.3
0%
120
7%
סה"כ

70.2
100%
1648.5
100%

אחר מתייחס לעצמות, עור, מערכת העיכול ובלוטות
הערה: הראות לא נימדדו מסיבות מתודולוגיות, אבל הוערכו ב-200kcal/kg/day

מקור:
McClave SA, Snider HL. Dissecting the energy needs of the body. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. (2001) 4(2):143-7.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שמן דגים אומגה 3 חסרונות, אומגה 3 יתרונות, אומגה 3 מתי לקחת? קובי עזרא