שמן קוקוס לעור הפנים, שמן קוקוס לעור זוהר - קובי עזרא

שלום כאן קובי עזרא מומחה לרפואה נטורופטית, היום נדון על שמן קוקוס לפנים: שמן קוקוס לבעיות עור כמו אקזמה, והאם שמן קוקוס יעיל לעור זוהר ובריא? 

קובי עזרא מומחה לרפואה נטורופטית, היום נדון על שמן קוקוס לפנים: שמן קוקוס לבעיות עור כמו אקזמה, והאם שמן קוקוס יעיל לעור זוהר ובריא?
קובי עזרא על שמן קוקוס לעור הפנים (לא בקיץ)


שמן קוקוס נחשב חלק בלתי נפרד מהתזונה של סרי-לנקה ושל דרום אסיה. שמן קוקוס סווג יחד עם שומנים רווים במזון כחומצות שומן וזכה לביקורת שלילית בהשפעתו על הבריאות. עם זאת, מחקרים הראו ששמן קוקוס נחשב למקור עשיר לחומצות שומן בינוניות שרשרת, עם יתרונות שונים. {13}

מעבר לשימוש בו בבישול, שמן קוקוס משך תשומת לב עקב תכונותיו ההיפוכולסטרומיות, האנטי סרטניות, האנטי-הפטוסטאטוטיות, אנטי-סוכרתיות, נוגדות חמצון, אנטי-דלקתיות, אנטי-מיקרוביאליות וגם שיפור הלחות בעור. {13}

עור גופנו משתנה ללא הרף. מצב עורנו תלוי במידה רבה במצב הבריאות הכללי של האדם. לתזונה מאוזנת תפקיד חשוב בתפקוד תקין של גופנו, לרבות העור. {16}

חוקרים רבים מדגישים את הקשר בין תזונה מאוזנת למצב גופנו, לרבות המראה והתפקוד של העור. צריכת רכיבים מזינים חיוניים בתזונה היומית חשובה ביותר לתהליכים הביולוגיים המתרחשים בעור צעיר ומזדקן כאחד. {17, 18}

העור הוא רקמה בעלת פוטנציאל שגשוג גבוה, וזו הסיבה שצריכה נאותה של חלבונים, פחמימות ושומנים, החיוניים ליצירת תאים חשובה מאוד [18, 19, 20]. 

המצב הכללי של העור - מרקם פני השטח, צבעו ותכונותיו הפיזיולוגיות - נובע מגורמים כמו הידרציה, כלומר, נוכחות כמות נאותה של מים בשכבה הקרנית, תכולת החלב וחומציות פני השטח. 

גורם לחות טבעי (NMF), המורכב בעיקר מחומצות אמינו, ממלא תפקיד חשוב בהידרציה ובחומציות [18,21]. 

חומצות שומן ספציפיות חשובות גם לשמירה על תפקוד מחסום העור ושלמות השכבה הקרנית [22]. 

ישנם מרכיבי אנטי אייג'ינג פונקציונליים במזון בשל יכולתם להגן על העור מפני השפעות מזיקות הנגרמות ע"י UV באמצעות תכונותיהם האנטי-מוטגניות, נוגדות חמצון וסילוק רדיקלים חופשיים, חלק מהצמחים יכולים להיות תוספים שימושיים לטיפול בעור בוגר. {21,22}

אלה כוללים קרוטנואידים ופוליפנולים, כגון אפגנין (פלבנואיד המופיע במספר רב של עשבי תיבול, פירות וירקות), קוורצטין (פלבונול שנמצא בקליפת הבצל ובקליפת התפוח), כורכומין (שמתקבל מקנה השורש של הכורכום), סילימרין (תמצית סטנדרטית של פלבונוליגנאנים מגדילן חלב), גניסטאין (איזופלבון מפולי סויה), פרואנטוציאנידינים (מזרעי ענבים) ורזברטרול (פוליפנול שנמצא בענבים, בוטנים, פירות, יין אדום ותות עץ). מרכיבים מרכזיים נוספים של דיאטת אנטי-אייג'ינג הם ויטמינים ומינרלים בעלי תכונות נוגדות חמצון. {15,23}

חומרים נבחרים בעלי חשיבות לתפקוד העור המחקר התמקד בחומרים הנלחמים בהזדקנות העור ותורמים לפנים למראה צעיר יותר עם מראה בריא; חומרים מזינים ותוספי תזונה שדווחו כבעלי פוטנציאל למנוע הזדקנות העור. דגש מיוחד מושם על חומרים המגנים על העור מפני נזקי חמצון ו-UV, התייבשות ואובדן גמישות: ויטמינים A, C ו-E; סֵלֶנִיוּם; אָבָץ; נְחוֹשֶׁת; סִילִיקוֹן; פוליפנולים; קרוטנואידים; וחומצות שומן רב בלתי רוויות חיוניות אומגה 3 ואומגה 6.

שמן קוקוס מכיל כ-95% חומצות שומן רווית: חומצה קפרילית C-8:0 (8%), חומצה קפרית, C-10:0 (7%), חומצה לאורית C-12:0 (49%), חומצה מיריסטית C-14:0 (8%), חומצה פלמיטית C-16:0 (8%), חומצה סטארית C-18:0 (2%), חומצה אולאית C-18:1 (6%) ו-2% מ-C -18:2 חומצה לינולאית.

אציין כי החומצה הלאורית שנמצאת בשמן קוקוס מעניקה לו תכונות אנטי-מיקרוביאליות כלומר הרוג חיידקים על העור ולהפחית דלקת. חומצה קפרילית בעלת פעילות כנגד שמנים ופטריות כמו קנדידה אלביקנס וכו'. 

למעשה חומצה לאורית מומרת במעיים ל-מונולאורין, הקטלני לסוגי מיקרואורגניזמים כמו: סטאפילוקוקוס וקנדידה. 

בנוסף, חומצה לאורית גורמת לירידה של רמת כולסטרול LDL (נשא הרע של הכולסטרול, ששוקע העורקים) ועליה של רמת כולסטרול HDL (נשא הטוב של הכולסטרול, שמנקה את העורקים).


העור הוא האיבר הגדול ביותר בגופנו, מתפקד כחוצץ בין הסביבה הפנימית לחיצונית. כך מגן על הגוף מפני גירויים מזיקים, למשל, מיקרואורגניזמים, קרינה אולטרה סגולה של השמש, אלרגנים וחומרים מגרים.

שמן קוקוס אורגני בכבישה קרה הוא הדרג המשובח ביותר של שמן קוקוס, עשיר בתכולת פנולים, פעילות נוגדת חמצון ומכיל טריגליצרידים בעלי שרשרת בינונית (MCT). {5} 

שמן קוקוס בתולי (Virgin coconut oil) מחקרים קליניים גילו כי שמן קוקוס משפר את הסימפטומים של הפרעות עור ע"י לחות והרגעת העור. מחקרי גירוי העור במבחנה בתאי אפידרמיס הראו כי שמן קוקוס אינו גורם לגירוי בעור ואינו פוטו-טוקסי. {1}

נמצא ששמן קוקוס שווה (עם מגמה של עדיף על) שמן מינרלי כחומר מרכך, וכתוצאה מכך לחות משמעותית של העור ולעלייה ברמות השומנים בעור, בבטיחות שווה. 

פעילות אנטי דלקתית של שמן קוקוס ע"י דיכוי סמנים דלקתיים והגנה על העור עקב שיפור תפקוד מחסום העור. {1} אך למרות זאת לא הייתי מורח אותו על הפנים ויוצא לשמש.

ידוע שמריחה מקומית של שמן קוקוס מפחיתה זיהום ודלקות בעור. {2}

פגים נמצאים בסיכון מוגבר לאיבוד מים בדרך העור ולזיהומים עקב חוסר בשלות האפידרמיס. התכונות הרכות והאנטי זיהומיות של שמן קוקוס הופכות אותו לגורם מקומי מועיל בפוטנציה עבורם. {3, 4}

היתרונות שלו כוללים: הפחתת דלקת, עצירת הנזק שנגרם ע"י רדיקלים חופשיים ועוזר למנוע זיהום. 

שמן קוקוס יכול לשמש כקרם לחות טבעי, במיוחד לפנים. שמן קוקוס עדין מספיק כדי להשתמש בו באזורים רגישים כמו מתחת לעיניים ועל השפתיים. 

היתרונות של שימוש בשמן קוקוס על הפנים בלילה

1. מגביר הידרציה- שמן קוקוס עוזר לחזק את שכבת המחסום המגנה של העור, לוכד לחות בפנים ושומר על העור גמיש ולח.

2. מפחית תגובת דלקת- שמן קוקוס בעל תכונות אנטי דלקתיות, מה שהופך אותו כמועיל לעור מגורה ושחוק.

3. מגביר ייצור קולגן- לתכולת חומצת לאורית בשמן קוקוס יש השפעה מועילה על ייצור הקולגן. קולגן עוזר לעור לשמור על מוצקות וגמישות. כך עשוי לסייע לעור במניעת היווצרות קמטים. 

4. מבהיר כתמים כהים- שמן קוקוס יכול להבהיר את העור ועשוי לעזור להפחית את המראה של כתמים כהים או גוון עור לא אחיד. לשם כך יש הממליצים להוסיף מיץ לימון לשיפור ההשפעה.

תופעות לוואי של שמן קוקוס בעת מריחה על הפנים

בעיקר יצירת קומודונים וזאת עקב יכול לסתום נקבוביות בעור. מכיוון ששמן קוקוס יכול לסתום נקבוביות, הוא עשוי לתרום להתפרצויות אקנה בקרב אנשים מסוימים.

לעור שמנוני שמן קוקוס עלול לגרום להיווצרות נקודות שחורות. 

שמן קוקוס כנגד נזקי השמש

שמן קוקוס חוסם כ-20% מקרני ה-UV של השמש וכך עשוי להגן על עורנו ולצמצם את הנטייה לכוויות שמש, קמטים, הזדקנות עור מוקדמת וסרטן. {6} אציין שמחקרים אחרים הראו חסימה של 7-10 אחוזים בלבד. 

אך עם זאת, יש לציין שהוא אינו מספק את אותה הגנה כמו קרם הגנה קונבנציונלי, אשר חוסם כ-90% מקרני ה-UV. 

הביטוי של פרופיל דלקתי היה נמוך יותר בקבוצה שטופלה בשמן קוקוס לאחר חשיפה לקרינת UVB. {10} שמן קוקוס מקומי מגן על העור מפני קרינת UV. {11}

שמן קוקוס מקל על גירוי בעור ואקזמה

מחקרים מראים ששמן קוקוס משפר דלקת עור והפרעות עור אחרות לפחות כמו שמן מינרלי וחומרי לחות קונבנציונליים אחרים (7, 8).

במחקר על ילדים עם אקזמה, כמעט מחצית מאלה שטופלו בשמן קוקוס הבחינו בשיפורים משמעותיים. {9}

שמן קוקוס וקשקשים

קשקשים היא הפרעה כרונית לרוב, המשפיעה על רוב האוכלוסייה בעולם. שמן קוקוס ותכשיריו לבריאות הקרקפת. 

במחקר בחנו את ההשפעה של מריחה מקומית של שמן קוקוס על מיקרוביום הקרקפת (חיידקי ופטרייתי) ברמה הטקסונומית והתפקודית ואת המתאם שלהם עם פרמטרים פיזיולוגיים של הקרקפת. 

נצפתה העשרה של מסלולי חיידקים בריאים הקשורים לקרקפת, כגון חילוף החומרים של ביוטין וירידה במסלולי הפתוגנזה הפטרייתית. המחקר נתן תובנות חדשות על ההשפעה של שמן קוקוס על שמירת הקרקפת בריאה ועל וויסות המיקרוביום של הקרקפת. {14}

מחקרים גלובליים גילו שמיקרוביום הקרקפת מאופיין במגוון חיידקים נמוך למדי, בהשוואה לאתרי הגוף האחרים. 

טיפולים נוכחיים נגד קשקשים כוללים חומרים אנטי-פטרייתיים מקומיים. שמן קוקוס בעל פעילות האנטי-פטרייתית של חומצה לאורית, חומצת השומן העיקרית המצויה בשמן קוקוס, שכנראה מונעת התפשטות של פתוגנים {15} 

בנוסף ידוע שיש לשמן קוקוס פעולה ביופיזית על תפקוד מחסום העור, מכיוון שהוא עוזר להפחית את איבוד מים טרנס-אפידרמים בשימוש ארוך טווח. עם זאת, אף מחקר עדיין לא בדק באופן שיטתי את ההשפעה של מריחה מקומית של שמן קוקוס על המיקרוביום של הקרקפת.

מריחת שמן קוקוס על הקרקפת הבריאה קשקשים, דבר המצביע על תפקיד סביר של שמן קוקוס בשמירה על מיקרוביום בריא של קרקפת.

אך יש לציין שהשפעת שמן קוקוס לא נשמרה על קבוצת קשקשים, בעיקר בקהילת ההסובלים מפטריות. הדבר יכול להעיד עקב השפעה מוגבלת של שמן קוקוס על המיקרוביום הפטרייתי בקרקפת הקשקשים, וכנראה עשויות להיות עמידות יותר לחומצה לאורית.

לסיכום על פי מחקרים רבים אני יכול לומר לכם מכיוון ששמן קוקוס הוא באופן טבעי אנטי-בקטריאלי, אנטי-פטרייתי ומעניק לחות, ניתן להשתמש בו כקרם לחות לילי וכן גם לפנים.

בנוסף לכן הבנות שמתאפרות שמן קוקוס אפילו עובד על איפור ומסקרה שעמידה למים. יש לשים מעט שמן קוקוס על צמר גפן ולנקות איתו בעדינות גם מתחת לעיניים. לאחר מיכן שטפו את הפנים כרגיל.

ודבר חשוב לציין ששמן קוקוס הוא משמש כחסום,- כך שהוא נמרח על העור ולוכד לחות מתחתיו. הדבר עוזר להחליק את העור ולשמור את הלחות הקיימת בעור (אך לא לתת לחות חיצונית). 

מקורות

1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30671361/

2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30843234/

3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31267223/

4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29197867/

5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27463789/ 

6. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22279374/

7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19134433/

8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15724344/

9. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24320105/

10. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28564614/

11. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22279374/ 

12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6335493 

13. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33022082 

14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8012655

15. https://aocs.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1007/BF02543521

16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7827176/

17. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20228538/

18. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12540393/

19. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31979308/

20. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32213934/

21. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20509719/

22. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30149600/

23. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22360335/

שווה לקרוא כאן על ויטמינים ומינרלים לבריאות העור... !!!

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7827176

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שמן דגים אומגה 3 חסרונות, אומגה 3 יתרונות, אומגה 3 מתי לקחת? קובי עזרא