סירטפוד (Sirtfood‬), סירטואין, לדיאטת הרזיה ומניעת מחלות, קובי עזרא

שלום כאן קובי עזרא מומחה לרפואה נטורופתית והיום אספר לכם בקצרה על דיאטת הסירטפוד ועל הסירטואין, כמובן שאם יש לכם שאלות אתם מוזמנים לשאול אותי כאן בתגובות ובשמחה אשיב. 

קובי עזרא מומחה לרפואה נטורופתית, דיאטת הסירטפוד, סירטואין, קובי עזרא


סירטפוד (Sirtfood‬) הוא מורכב משתי מילים: Food כלומר מזון, וסירטואין (Sirtuin) שהיא השם של קבוצת אנזימים בעלי תפקיד בתיקון החומר התורשתי בתאים, כלומר תיקון ה-DNA. 

למעשה האנזים הראשון זוהה באמצע שנות ה-90 בשמרים, וכעבור 5 שנים זיהו את מקביליו גם באדם ומכרסמים.

סירטואין הינו גורם המעכב הזדקנות תאית ומאריך את תוחלת החיים של האורגניזמים באמצעות ויסות תהליכים תאיים שונים ומגוונים. דיכוי הזדקנות תאית  ע"י סירטואין מתווך בעיקר באמצעות עיכוב בהתשת הטלומרים הקשורים לגיל, שמירה על שלמות הגנום וקידום תיקון נזקי DNA. 

בנוסף, סירטואין מווסת את תוחלת החיים של האורגניזמים ע"י אינטראקציה עם מספר סיגנלים הכוללים את מסלול איתות אינסולין / IGF-1, חלבון קינאז ועוד...

ידוע שדיאטה דלת קלוריות מאריכה את תוחלת החיים של יצורים רבים ומעלה את פעילות הסירטואין. ישנם חומרי תזונה שהשפעתם דומה לצמצום כמות הקלוריות שצורכים וגם הם מפעילים את הסירטואין. 

כשהאנזים מופעל הוא גורם לתאים לנצל יותר שומנים לשם יצירת אנרגיה וזאת כדי להתגבר על מחסור מדומה באנרגיה, וכך מפחית את כמות השומן בתאי הגוף.

בנוסף הפעלתו עשוי לסייע למטרות טיפוליות כמו למחלות הקשורות להזדקנות, כגון: סוכרת מסוג 2, מחלות דלקתיות והפרעות ניווניות. לכן מדענים שואפים לפתח תרופה שתפעיל את סירטואין. 

סירטואינים מסדירים מסלולים מטבוליים ומעורבים בתהליכים ביולוגיים רבים כגון הישרדות תאים, הזדקנות, התפשטות, אפופטוזיס, תיקון DNA, מטבוליזם של תאים והגבלה קלורית. 

נמצאו כ-7 סוגים של משפחת האנזימים הנ"ל הנחשבים למטרות פוטנציאליות לטיפול בפתולוגיות בבני אדם, לרבות מחלות ניווניות, שיפור הזיכרון, מחלות לב וכלי דם וסרטן.

ביונקים סירטואין1, סירטואין6 וסירטואין7 נמצאו בגרעין התא, סירטואין2 בציטופלסמה וסירטואין3, 4 ו-5 במיטוכונדריה. המוסכמה המדעית אומרת, שלפחות אחד הגורמים מאריכי החיים, המופעלים כתוצאה מדיאטת רעב, ואפשרי להפעילו באמצעות כימיקלים שונים כמו רסברטרול, גם ללא דיאטת רעב. 


אז אתם בטח שואלים אילו מזונות וגורמי תזונה עשויים להפעיל את הסירטואין?

רבים מהחומרים מפעילי הסירטואין שייכים לקבוצה של חומרי תזונה בשם פוליפנולים, שנפוצים מאוד במזונות מהצומח כגון פירות ועלים. יש לציין שמחקרים אפידמיולוגיים מצאו קשר בין צריכה גבוהה של מזונות העשירים בפוליפנולים וירידה בסיכון למחלות כרוניות. 

רכיבי תזונה ומזונות מעוררי סירטואין, הם בעיקר קקאו ושוקולד מריר, ובעיקר פירות יער, אך גם פירות אחרים כמו: תפוחים, פירות הדר, עלים ירוקים כמו: קייל, פטרוזיליהתה ירוקיין אדום ובעיקר הרכיב רזברטרול, זיתים וכו'... 


אציין שמבחינה קלינית נבדקו המטפורמין שהיא תרופה לסוכרת סוג 2, ורזברטרול המצוי בקליפות ענבים, ביין אדום ותוספי תזונה. 

קואנזים נוגד החמצון NAD, ניקוטין אמיד אדנין דינוקלאוטיד (Nicotinamide Adenine Dinucleotide) מסייע להפעלתו של הסירטואין. 

רזברטרול הוא התרכובת הטבעית החזקה ביותר המסוגלת להפעיל את סירטואין1, ומחקה את ההשפעה החיובית של הגבלת הקלוריות. רזברטרול עשוי לסייע בטיפול או במניעת השמנה ובמניעת הירידה בתפקוד הלב הקשורה להזדקנות


מקורות: 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=Sirtuin

סירטואין3 קושר לסינתזת ATP. 


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שמן דגים אומגה 3 חסרונות, אומגה 3 יתרונות, אומגה 3 מתי לקחת? קובי עזרא