עמילן עמיד, פחמימות מרזות, לסוכרתיים ועמידות לאינסולין

בקצרה על עמילן עמיד עם קובי עזרא Ph.D, נשאלת השאלה האם פחמימות מרזות?, האם פחמימות טובות לסוכרתיים? ואם כן אילו, והאם למצבי עמידות לאינסולין כל הפחמימות אשמות?. האם עמילן עמיד מסייע לבריאות?, איפה קונים עמילן עמיד ובאליו מזונות מצוי?. מרבית הפחמימות בתזונה הינן עמילנים, הם שרשראות ארוכות של גלוקוזה שנמצאות בדגנים, תפוחי אדמה ומזונות שונים.







הסיבה העיקרית לכך שעמילן העמיד פועל היא שהיא מתפקדת כמו סיבים מסיסים ותוססים.



עמילן עמיד עובר דרך הקביה והמעי הדק שלך ללא עיכול, ובסופו של דבר מגיע למעי הגס שלך, שם הוא מזין את חיידקי הבטן הידידותיים שלך (Br J Nutr. 1996 May;75(5):749-55.)



ישנם מאות מינים שונים של חיידקים במעי שלך. בעשורים האחרונים גילו מדענים שמספר החיידקים וסוגם יכולים להשפיע בצורה עמוקה על בריאותכם (First published: 08 February 2011 https://doi.org/10.1111/j.1365-2982.2010.01664.x Cited by: 320).



עמילן עמיד מזין את החיידקים הידידותיים במעי שלך, ומשפיעים לטובה על סוג החיידקים כמו גם על מספרם (Proc Nutr Soc. 2003 Feb;62(1):171-6).



כאשר החיידקים מעכלים עמילנים עמידים, הם יוצרים מספר תרכובות, כולל גזים וחומצות שומן בעלות שרשרת קצרה, ובמיוחד בוטיראט (Physiol Rev. 2001 Jul;81(3):1031-64.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11427691).



לסיכום: אחת הסיבות העיקריות לכך שעמילן העמיד משפר את הבריאות הוא שהיא מזינה את החיידקים הידידותיים במעי ומגדילה את ייצורן של חומצות שומן קצרות שרשרת כמו בוטיראט.



כשאוכלים עמילן עמיד הוא בסופו של דבר במעי הגס, שם החיידקים מעכלים אותו והופכים אותו לחומצות שומן קצרות שרשרת (Physiol Rev. 2001 Jul;81(3):1031-64).

החשוב מבין חומצות השומן הקצרות-שרשרת הללו הוא בוטיראט (Volume 13, Issue 8, August 2002, Pages 251-261). בוטרט הוא הדלק המועדף על התאים הקווים את המעי הגס שלך.

לפיכך עמילן עמיד שניהם מזינים את החיידקים הידידותיים ומזינים בעקיפין את התאים במעי הגס שלך על ידי הגדלת כמות הבוטיראט. לעמילן עמיד ישנן מספר השפעות מועילות על המעי הגס שלך.



זה מוריד את רמת החומציות, מפחית בעוצמה את הדלקת ומביא למספר שינויים מועילים שאמורים להוריד את הסיכון שלך לסרטן המעי הגס, שהוא הגורם הרביעי השכיח ביותר למוות מסרטן בעולם.



חומצות השומן הקצרות שרשרת שאינן משמשות את התאים במעי הגס שלך נעות למחזור הדם שלך, לכבד ולשאר חלקי גופך, שם הן עשויות להשפיע לטובה שונות.



בשל השפעותיו הטיפוליות על המעי הגס, עמילן עמיד עשוי לסייע להפרעות עיכול שונות. זה כולל מחלות מעי דלקתיות כמו קוליטיס כיבית ומחלת קרוהן, עצירות, דיברטיקוליטיס ושלשול.

במחקרים על בעלי חיים הוכח כי עמילן עמיד גם מגביר את ספיגת המינרלים.

עם זאת, יש ללמוד את התפקיד של בוטירט בבריאות ובמחלות כראוי אצל אנשים לפני שניתן יהיה לקבל המלצות חזקות.



לסיכום: ע"י הגדלת ייצור בוטיראט עמילן עמיד מזין את תאי המעי הגס שלך ומביא לשיפורים שונים בתפקוד מערכת העיכול שלך.

מספר מחקרים מראים שהוא יכול לשפר את הרגישות לאינסולין - היענות של תאי גופך לאינסולין.

עמילן עמיד יעיל מאוד גם בהורדת רמות הסוכר בדם לאחר הארוחות.

יתרה מזאת, יש לזה אפקט שני של ארוחה, כלומר שאם תאכלו עמילן עמיד בארוחת הבוקר, הוא גם יפחית את קפיצת הסוכר בדם בארוחת הצהריים.

ההשפעה על חילוף החומרים גלוקוז ואינסולין מרשימה מאוד. במחקרים מסוימים נמצא שיפור של 33-50% ברגישות לאינסולין לאחר ארבעה שבועות של צריכת 15-30 גרם ליום.



אי אפשר להדגיש מספיק את החשיבות של רגישות לאינסולין. יש רגישות לאינסולין נמוכה (עמידות לאינסולין) כגורם סיכון מרכזי למספר מחלות קשות, כולל תסמונת מטבולית, סוכרת מסוג 2, השמנת יתר, מחלות לב ואלצהיימר.

ע"י שיפור הרגישות לאינסולין והורדת הסוכר בדם, עמילן עמיד עשוי לעזור לכם להימנע ממחלות כרוניות ולשפר את איכות חייכם.

עם זאת, לא כל המחקרים מסכימים שלעמילן עמיד יש השפעות מועילות אלה. זה תלוי באדם, במינון ובסוג העמילן העמיד.



לסיכום: מחקרים רבים מראים כי עמילן עמיד משפר את הרגישות לאינסולין ומוריד את רמות הסוכר בדם, במיוחד לאחר הארוחות.

עשוי לסייע לירידה במשקל על ידי שיפור תחושת השובע. ככל שתכולת העמילנים העמידה במזון גבוהה יותר, כך יהיו פחות קלוריות.

מספר מחקרים מראים שתוספי סיבים מסיסים יכולים לתרום לירידה במשקל, בעיקר על ידי הגברת תחושות המלאות והפחתת התיאבון.

תגובות

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שמן דגים אומגה 3 חסרונות, אומגה 3 יתרונות, אומגה 3 מתי לקחת? קובי עזרא