איך נוצרת שריפת שומנים לאנרגיה בגוף?

קובי עזרא מספר איך נוצרת שריפת שומנים לאנרגיה בגוף?. איך לשרוף את עודפי השומן לאנרגיה?.
תודות לאתר:  http://diet2all.net

כל מתאמן רוצה בגוף בריא, אך גם חטוב ושרירי, חזק אשר יכול לבצע ביצועים מרשימים.

שמן דגים בכלל וחומצות השומן מסוג אומגה 6 ו-3 בעלי השפעה על הרכב גופנו, וכמובן הדבר עשוי לשפר לנו את הביצועים הספורטיביים בכלל והבריאות בפרט.

ראשית יש לציין כי ישנן מספר סוגים של חומצות השומן מסוג אומגה 3:

החומצה האלפא-לינולנית (ALA), המצויה בזרעי צ'יה, זרעי פשתן, זרעי מרווה מרושתת, באגוזים (בעיקר אגוז מלך) וכו'. חומצה זו הופכת, בתהליך מטבולי, לשני סוגים נוספים של אומגה 3. חומצות בשם EPA) eicosapentaenoic acid) ו- DHA) docosahexaenoic acid).

יש לציין כי צריכת קפאין, אלכוהול, שומני טראנס (המצויים במרגרינה ומאפים), ההורמון אינסולין וצריכת פחמימות (ובעיקר סוכרים) מדכאים את תהליך ההמרה הנ"ל.

למעשה כשבצב הבריאות אופטימלי, ניתן להמיר את החומצת השומן האלפא-לינולנית בכ-10% בקירוב, לחומצות השומן הפעילות - EPA ו- DHA, ויש לציין כי חומצות שומן הנ"ל דומיננטיות בשמן דגים. למעשה חומצות שמן הנ"ל מחשבות לחומצת שומן חיונית (Essential Fatty Acid - EFA). כלומר שגופנו אינו מסוגל לייצרן בעצמו, על כן דרושה הספקתן מהתזונה.

אומגה 3 מסייעת לשריפת שומן?
אומגה-3 מסייעת להגביר את חמצון השומן, כלומר שריפת השומנים בגוף. רמות גבוהות של סוכר ואינסולין בדם ידכאו את שריפת שומן לאנרגיה. זאת היות ומצבי היפרגליקמיה והיפראינסולינמיה מגבירים את ייצור ה- malonyl CoA בתאים, דבר המגביר את הנטייה ליצור ולבנות שומן, ע"י האנזים: acetyl-CoA carboxylase.

לכן תזונה העשירה בחומצות השומן מסוג אומגה 3 מצמצמת את ייצור ה- acetyl-CoA carboxylase, וכך מצמצם ליפוגנזיס (יצירת שומנים בתאי השומן). כמו גם, חומצות שומן אומגה 3 מגבירים את ניצול חומצות השומן לאנרגיה בעת פעילות גופנית. מיכן ניתן להסיק שאכילת תזונה העשירה בחומצות השומן מסוג אומגה 3 בטרם האימון עשויה להגביר את קצב שריפת השומנים.

חומצות השומן מסוג אומגה 3 גם משפרות את רגישות תאי גופנו להורמון אינסולין, כלומר מצמצמות מצבי תנגודת לאינסולין.

חומצות השומן מסוג אומגה 3 עשויות להגביר את רמות ההורמון לפטין. הלפטין הוא גורם המצמצם את תחושת הרעב ומגביר את המטבוליזם, וכך גם את שריפת השומנים בגופנו. אצל אדם בריא, ככל שאחוזי השומן עולים, רמות הלפטין בדם עולות. בכל מקרה, מכרסמים אשר צרכו דיאטה עתירה בשומן מסוג אומגה 3 היו בעלי רמות לפטין גבוהות ובעלי רגישות גבוהה להורמון זה! (,3735,33,4) בכל מקרה, עליכם לזכור שכאשר מתבצעת ירידה במסת השומן (adipose tissue) תתבצע גם, לרוב, ירידה בריכוז הלפטין.

כמובן שלאומגה 3- פעילות נוגדת סטרס, זאת עקב פעילותה על איזון והפחתת רמת הורמון הסטרס קורטיזול. ובדרך זו עשוייה להגביר את רמת הורמון המין הגברי - טסטוסטרון. זאת היות והקורטיזול מדכא את הטרסטוסטרון ואת יתר הפעילויות האנאבוליות שלו.

כמו כן לאומגה-3 פעיתות אנטי דלקתית וכמו המצוין גם בעלת פעילות הורמונלית. כך אמורה לסייע להתאוששות מערכת השרירים בצורה יעילה ומהירה יותר, כך גם ניתן יהיה לשפר את ההישגים הספורטיביים.



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שמן דגים אומגה 3 חסרונות, אומגה 3 יתרונות, אומגה 3 מתי לקחת? קובי עזרא